Jules Bianchi werd geboren op 3 augustus 1989 in Nice, Frankrijk. Hij was de peetoom van Charles Leclerc en kleinzoon van Mauro Bianchi, een voormalig coureur en winnaar van de 24 uur van Le Mans. Bianchi's liefde voor racen begon al op jonge leeftijd en zijn talent werd al snel opgemerkt. In 2007 maakte Jules Bianchi zijn debuut in de Franse Formule Renault 2.0. De Fransman behaalde zijn eerste overwinning in 2008 en eindigde dat seizoen als tweede in het kampioenschap. In 2009 stapte hij over naar de Formule 3 Euroseries, waar hij voor het team ART Grand Prix racete en als derde in de pikorde eindigde. Hij won ook de prestigieuze Masters of Formula 3-race op Zandvoort dat jaar. Tekst gaat verder onder afbeelding.
Succes in de GP2 en debuut in de Formule 1
In 2010 ging Bianchi naar de GP2 Series, waar hij voor het ART Grand Prix-team racete. Hij behaalde zijn eerste GP2-overwinning op Silverstone Circuit in 2011 en eindigde dat seizoen als derde in het kampioenschap. Zijn prestaties trokken de aandacht van Formule 1-teams, en in 2012 werd hij benoemd tot testcoureur bij het Formule 1-team van Force India. Het hoogtepunt van Bianchi's Formule 1-carrière kwam in 2013 toen hij zijn debuut maakte bij het Marussia F1 Team. Hij behaalde zijn eerste punten in de Formule 1 met een negende plaats tijdens de Grand Prix van Monaco in 2014. Gedurende dat seizoen werd steeds duidelijker dat Bianchi een groot talent was. De Franse coureur haalde keer op keer het maximale uit zijn ondermaats presterende Marussia-bolide en speelde zich in de kijker bij zijn opleidingsteam, Ferrari. Tekst gaat verder onder afbeelding.
Tragisch ongeluk
Helaas kwam zijn carrière en leven abrupt tot een einde tijdens de Grand Prix van Japan in 2014, een Grand Prix die gekenmerkt werd door zware regenval. Adrian Sutil schoof van de baan, waarna een kraanwagen de baan op kwam om de bolide van de Duitser te verwijderen. Toen Bianchi aankwam op de plaats van het incident, verloor ook hij de controle over zijn bolide en botste hij tegen de kraanwagen. Hij liep ernstig hoofdletsel op en raakte in coma. Bianchi overleed negen maanden later aan de gevolgen van zijn verwondingen, waarmee hij de eerste coureur sinds Ayrton Senna in 1994 werd die overleed aan de gevolgen van een ongeluk tijdens een F1-race. Het tragische ongeval van Bianchi leidde tot belangrijke veranderingen en innovaties in de sport om de veiligheid van de coureurs te verbeteren, waaronder de introductie van de halo en de virtual safety car. Bianchi wordt nog steeds geëerd in de Formule 1-gemeenschap, en zijn nalatenschap leeft voort via de Jules Bianchi Society, die zich inzet voor veiligheid in de autosport. Hij wordt herinnerd als een getalenteerde coureur met een veelbelovende toekomst die helaas te vroeg werd afgebroken.
Meest gelezen