Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Van der Garde gaat voor wereldtitel, maar wat volgt daarna?

Giedo van der Garde is vandaag de dag een druk bezet man. Is hij niet druk met ondernemen, dan geeft hij wel ergens een lezing, schuift hij aan bij Ziggo Sport, of jaagt hij op een heuse wereldtitel in de autosport. En dan is hij boven alles ook nog een gezinsman.

Giedo van der Garde kennen we natuurlijk als een voormalig Formule 1-coureur van Caterham en tegenwoordig als analist in de F1-uitzendingen van Ziggo Sport. Hij doet echter nog veel meer. Hij is onlangs voor de tweede keer vader geworden van een dochtertje, Billie Rose, is een succesvol ondernemer en laten we ook zeker niet vergeten dat hij nog altijd op zeer hoog niveau racet. Sterker nog, hij is dé kartrekker van Racing Team Nederland in het WEC. En dat bevalt hem niet alleen heel erg goed, hij is ook nog eens behoorlijk snel: "Ik moet zeggen dat ik dit jaar echt wel in bloedvorm ben. De auto ligt me door enkele reglementaire aanpassingen beter dan ooit en op mijn leeftijd kan ik nog heel goed meekomen met de jonge jongens. Vorig jaar zat ik niet zo lekker in de auto, maar nu, nu ik eenmaal die flow te pakken heb, ga ik gewoon sneller", zo laat hij weten in gesprek met RacingNews365 . Samen met supertalent Job van Uitert en begenadigd amateurcoureur en geldschieter Frits van Eerd gooit Van der Garde hoge ogen in de LMP2-klasse van het World Endurance Championship (WEC). In de 24 uur van de Le Mans stonden ze op het podium in de LMP Am-klasse, de subklasse voor teams met een amateurcoureur, en ze maken zelfs nog aanspraak op de wereldtitel. Dat is dan ook het doel met nog twee races te gaan, de komende twee weken te verrijden in Bahrein.

"Die moeten we allebei winnen om wereldkampioen te worden", zo laat Vd Garde het makkelijker klinken dan het ongetwijfeld is: "Dat zou wel lekker zijn als dat lukt", vervolgt hij, om vervolgens aan te geven dat de toekomst daarna redelijk ongewis is. Misschien niet voor Van der Garde, want die heeft zich 'langdurig gecommitteerd aan Frits', maar wel voor Racing Team Nederland. "We hebben doelen gesteld die toch altijd wel weer zijn behaald. Voor dit jaar was dat Le Mans winnen en wereldkampioen worden. Le Mans is niet gelukt, dus laten we dan maar wereldkampioen worden. Dan kunnen we dat afvinken. En voor volgend jaar zijn we aan het kijken wat we kunnen gaan doen en welke kant we op willen. Er liggen wat plannen, maar op dit moment is nog niks concreet, iets wat ook voor de line-up van de coureurs geldt. Maar Frits zal sowieso blijven rijden." Wat dan de opties zouden kunnen zijn? "Dat kan alle kanten op gaan, maar dat heeft er ook mee te maken óf we wereldkampioen worden. Dan heeft het misschien geen zin om nog een jaar mee te doen aan het WK, maar voor hetzelfde geld zegt Frits 'we zijn nu wereldkampioen, laten we het nog een keer doen. Lachen man!'. Er liggen twee à drie dingen en daar wordt heel serieus naar gekeken. Eén ding staat echter wél vast, welke kant Racing Team Nederland ook op gaat: "De focus zal altijd op de LMP2 blijven liggen." Dit weekend wordt de eerste van twee races in Bahrein verreden. Op zaterdag staat de zes-uursrace op het programma. Deze begint om 10:00 uur Nederlandse tijd.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi