Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Van der Garde kent de zware uitdagingen van Singapore: "Ik ging echt helemaal dood"

De GP van Singapore op het Marina Bay Street Circuit is een van de uitdagendste races op de Formule 1-kalender. Giedo van der Garde legt uit wat juist deze race nu zo zwaar maakt, maar óók wat de race in de straten van Singapore zo mooi en bijzonder maakt.

Giedo van der Garde weet wat het is om te racen in de straten van Singapore. In 2013 reed hij er de GP van Singapore in de Formule 1. Voor Caterham werd hij toen zestiende. Een jaar eerder won hij er zelfs, in de Formule 2. Van der Garde snapt dat het circuit door coureurs als 'zwaar' wordt betitelt, maar hij vindt het juist ook een erg mooie baan. "Ik vond het altijd een vet circuit. Het is een stratencircuit met weinig uitlooproutes en de vangrails heel dichtbij", zegt Van der Garde in gesprek met RacingNews365 . "Wat ik heel erg leuk vind is dat het midden in de stad is. De hotels zijn dichtbij, dus je loopt overal naar toe. Je blijft lekker in de Europese tijd zitten", doelt de coureur op het feit dat het daar een nachtrace is. "Daardoor maak je af en toe nog het nachtleven mee. Ik vond het altijd wel een spectaculaire Grand Prix. Met de verlichting, de mensen die er naar toe komen, de stad die op zijn kop staat, alles er rondom heen. Je moet natuurlijk ook wel iets met stratencircuits hebben."

Gesloopt uit de auto stappen

In tegenstelling tot toen Van der Garde er reed in 2012 en 2013 is de baan nu licht aangepast. Vier bochten minder en een iets langer recht stuk op het laatste gedeelte van de baan. "Ik vind dat jammer. De bochten die ze eruit hebben gehaald, dat maakt het circuit nu ongeveer 5 tot 6 seconden sneller. Jammer, maar ze moesten wel. Het oude circuit vond ik echt vet." Van der Garde, ook F1-analist bij Viaplay, legt uit wat de race in Singapore zo zwaar maakt. "De humidity (luchtvochtigheid, red.), de hitte, het circuit zelf. Je hebt een humidity van 80, 85 procent. Dan is het 38 graden en heb je nog een keer een circuit dat heel uitdagend is, waar je als coureur weinig rust hebt. Dit jaar natuurlijk iets meer omdat ze vier bochten eruit hebben gehaald. Vroeger ging een race met safety cars heel snel naar twee uur toe en was het de langste race van het jaar. Met die luchtvochtigheid en die hitte, dan kom je gewoon gesloopt uit de auto." Goed drinken is dan ook een vereiste. Maar uitgerekend dat was een probleem voor Van der Garde in 2013. Het grootste gedeelte van de race kon hij niet drinken. "Ik was echt helemaal dood. Het is een zware race en dan heb je juist drinken nodig. Als het dan niet werkt, dan ga je wel kapot. De sensor die op het stuur zat was stuk." Toch lukte het Van der Garde om naar de finish te rijden. "Je moet tot het gaatje gaan. Je hebt veel dorst en je gaat kapot, maar het is toch gelukt. Natuurlijk, die laatste vijf rondes dan ga je scheel kijken en weet je niet meer waar je bent en wat je aan het doen bent, maar je moet gewoon je concentratie behouden. Dat is het allerbelangrijkste. Als je daar één keer uit je concentratie bent en je let niet op, dan ga je de muur in."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal