Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Van der Zande verwacht bandenproblemen: "Zege Verstappen zeker niet uitgesloten"

De hoop bij Red Bull is weer helemaal terug nadat Max Verstappen tijdens de 70th Anniversary op verrassende wijze de overwinning naar zich toe wist te trekken. Aankomend weekend kan dat zomaar opnieuw gebeuren, zo denkt autocoureur Renger van der Zande.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De eerste vier Grands Prix van het seizoen waren stuk voor stuk een prooi voor Mercedes. Drie keer won Lewis Hamilton, een keer Valtteri Bottas. Niets leek de Duitse autofabrikant te kunnen stoppen, tot daar de 70th Anniversary Grand Prix kwam.

Beide Mercedes-coureurs kregen onverwachts te maken met hardnekkige bandenproblemen. Daardoor kon Max Verstappen, die in zijn Red Bull RB16 nergens last van had, onbedreigd en met relatief gemak zijn eerste overwinning van het seizoen in de wacht slepen.

In een exclusief gesprek met RacingNews365 legt autocoureur Renger van der Zande, die tegenwoordig voornamelijk naam maakt in verschillende enduranceklassen, uit waar de bandenproblemen van Mercedes vandaan kwamen.

"Het was ontzettend warm op Silverstone en ik denk dat die combinatie, samen met het feit dat Mercedes veel meer van de banden gebruikt, ervoor zorgde dat ze deze bandenproblemen ervoeren", zo denkt Van der Zande, die zelf als endurance-coureur maar al te goed weet hoe het is om banden te moeten sparen.

Wat hadden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas anders kunnen doen om Verstappen toch nog te verslaan afgelopen weekend? Niet veel, denkt Van der Zande. "Bijna niks. Je moet dezelfde snelheid rijden om de concurrentie voor te blijven, maar dit soort blaren op de banden hebben weinig te maken met de rijstijl. Als je volledig van de pace af gaat rijden, dan kunnen ze natuurlijk heel blijven, maar dan ga je zelfs als Mercedes zijnde het podium niet redden. Het zat hem echt in de auto en de temperaturen."

Interview gaat verder onder de afbeelding.

			© Pirelli
	© Pirelli

Hoe kon het dan zo zijn dat Mercedes zo veel last had van die problemen, en Max Verstappen totaal niet? Volgens Renger kwam dat tocht echt door de verschillen tussen de twee Formule 1-bolides en hadden de coureurs weinig invloed op het uiteindelijke resultaat.

"Beide bolides zijn compleet anders ontwikkeld", zo legt hij uit. "Dat verschil kan bijvoorbeeld zitten in de vering, dat Mercedes een stijvere vering heeft dan Red Bull. Als een Red Bull 'zacht geveerd' is, dan is de auto wat beter voor de banden en zullen deze minder slijten. Als je juist met een stijvere vering rijdt, dan krijgen de banden veel meer kracht te verwerken, dus in die richting zal je de oorzaak moeten zoeken. Een stijvere auto heeft veel meer last van bandenslijtage", zo luidt het oordeel van Van der Zande.

Was de rol van racewinnaar Max Verstappen dan echt zo erg te verwaarlozen tijdens de 70th Anniversary Grand Prix? Lag het allemaal aan de Red Bull-bolide? "Het is natuurlijk algemeen bekend dat Verstappen goed is met zijn banden en het was natuurlijk wel een erg groot verschil. Het verschil tussen Mercedes en Red Bull qua bandenslijtage kan je eigenlijk wel voornamelijk toeschrijven aan de auto."

Interview gaat verder onder de afbeelding.

			© Mercedes
	© Mercedes

Gevraagd of dat betekent dat Verstappen komend weekend opnieuw kan verrassen en zijn tweede overwinning van het seizoen in de wacht kan slepen, is Van der Zande duidelijk. "Silverstone was natuurlijk een unieke race als je ziet wat er met de Mercedes-bolides gebeurde, maar dat Verstappen opnieuw zegeviert is zeker niet uitgesloten."

"Het kan namelijk nog warmer worden in Spanje, dus laten we het hopen. Voorlopig hebben ze het bij het Red Bull-team goed voor elkaar en zullen ze vol vertrouwen afreizen naar Spanje."

Volgens de Nederlandse coureur, uitkomend in het Amerikaanse Sportscar Championship en in de Intercontinental GT Challenge, zal Verstappen echter het verschil moeten maken in de race. In de kwalificatie acht hij dat onmogelijk.

"Het verschil in de kwalificatie is heel groot. Tijdens de race moet je de Mercedes-coureurs natuurlijk nog weten in te halen en als dat eenmaal is gelukt, moet alles nog goed gaan. Al met al denk ik echter wel dat Verstappen een grote kans heeft om in Spanje wederom heel goed te kunnen scoren", aldus Van der Zande, die een spannend einde van het seizoen verwacht.

"Het gat naar Mercedes is groot, maar zoals elk jaar komt Red Bull snel dichterbij. Ze zullen absoluut nog vooruitgang boeken, waardoor ik denk dat de strijd richting de tweede helft van het seizoen nog wel eens heel mooi kan worden en dat Red Bull dichtbij kan komen."

Alles over de sensationele zege van Max Verstappen, de problemen van Mercedes en de kansen van Red Bull in Spanje hoor je in de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Spanje 2020

Het laatste nieuws over de Spaanse Grand Prix, direct vanaf het Circuit de Barcelona-Catalunya

17 reacties