De eerste vier Grands Prix van het seizoen waren stuk voor stuk een prooi voor Mercedes. Drie keer won Lewis Hamilton, een keer Valtteri Bottas. Niets leek de Duitse autofabrikant te kunnen stoppen, tot daar de 70th Anniversary Grand Prix kwam. Beide Mercedes-coureurs kregen onverwachts te maken met hardnekkige bandenproblemen. Daardoor kon Max Verstappen, die in zijn Red Bull RB16 nergens last van had, onbedreigd en met relatief gemak zijn eerste overwinning van het seizoen in de wacht slepen. In een exclusief gesprek met RacingNews365 legt autocoureur Renger van der Zande, die tegenwoordig voornamelijk naam maakt in verschillende enduranceklassen, uit waar de bandenproblemen van Mercedes vandaan kwamen. "Het was ontzettend warm op Silverstone en ik denk dat die combinatie, samen met het feit dat Mercedes veel meer van de banden gebruikt, ervoor zorgde dat ze deze bandenproblemen ervoeren", zo denkt Van der Zande, die zelf als endurance-coureur maar al te goed weet hoe het is om banden te moeten sparen. Wat hadden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas anders kunnen doen om Verstappen toch nog te verslaan afgelopen weekend? Niet veel, denkt Van der Zande. "Bijna niks. Je moet dezelfde snelheid rijden om de concurrentie voor te blijven, maar dit soort blaren op de banden hebben weinig te maken met de rijstijl. Als je volledig van de pace af gaat rijden, dan kunnen ze natuurlijk heel blijven, maar dan ga je zelfs als Mercedes zijnde het podium niet redden. Het zat hem echt in de auto en de temperaturen." Interview gaat verder onder de afbeelding .
Hoe kon het dan zo zijn dat Mercedes zo veel last had van die problemen, en Max Verstappen totaal niet? Volgens Renger kwam dat tocht echt door de verschillen tussen de twee Formule 1-bolides en hadden de coureurs weinig invloed op het uiteindelijke resultaat. "Beide bolides zijn compleet anders ontwikkeld", zo legt hij uit. "Dat verschil kan bijvoorbeeld zitten in de vering, dat Mercedes een stijvere vering heeft dan Red Bull. Als een Red Bull 'zacht geveerd' is, dan is de auto wat beter voor de banden en zullen deze minder slijten. Als je juist met een stijvere vering rijdt, dan krijgen de banden veel meer kracht te verwerken, dus in die richting zal je de oorzaak moeten zoeken. Een stijvere auto heeft veel meer last van bandenslijtage", zo luidt het oordeel van Van der Zande. Was de rol van racewinnaar Max Verstappen dan echt zo erg te verwaarlozen tijdens de 70th Anniversary Grand Prix? Lag het allemaal aan de Red Bull-bolide? "Het is natuurlijk algemeen bekend dat Verstappen goed is met zijn banden en het was natuurlijk wel een erg groot verschil. Het verschil tussen Mercedes en Red Bull qua bandenslijtage kan je eigenlijk wel voornamelijk toeschrijven aan de auto." Interview gaat verder onder de afbeelding .
Gevraagd of dat betekent dat Verstappen komend weekend opnieuw kan verrassen en zijn tweede overwinning van het seizoen in de wacht kan slepen, is Van der Zande duidelijk. "Silverstone was natuurlijk een unieke race als je ziet wat er met de Mercedes-bolides gebeurde, maar dat Verstappen opnieuw zegeviert is zeker niet uitgesloten." "Het kan namelijk nog warmer worden in Spanje, dus laten we het hopen. Voorlopig hebben ze het bij het Red Bull-team goed voor elkaar en zullen ze vol vertrouwen afreizen naar Spanje." Volgens de Nederlandse coureur, uitkomend in het Amerikaanse Sportscar Championship en in de Intercontinental GT Challenge, zal Verstappen echter het verschil moeten maken in de race. In de kwalificatie acht hij dat onmogelijk. "Het verschil in de kwalificatie is heel groot. Tijdens de race moet je de Mercedes-coureurs natuurlijk nog weten in te halen en als dat eenmaal is gelukt, moet alles nog goed gaan. Al met al denk ik echter wel dat Verstappen een grote kans heeft om in Spanje wederom heel goed te kunnen scoren", aldus Van der Zande, die een spannend einde van het seizoen verwacht. "Het gat naar Mercedes is groot, maar zoals elk jaar komt Red Bull snel dichterbij. Ze zullen absoluut nog vooruitgang boeken, waardoor ik denk dat de strijd richting de tweede helft van het seizoen nog wel eens heel mooi kan worden en dat Red Bull dichtbij kan komen." Alles over de sensationele zege van Max Verstappen, de problemen van Mercedes en de kansen van Red Bull in Spanje hoor je in de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen