Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Van deze mensen en zaken nam de F1 afscheid in 2021

Het 2021 Formule 1-seizoen was bloedstollend spannend tot het bittere eind, maar naast de enerverende titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton gebeurde er nog meer in de sport. Van deze mensen en zaken nam de F1 dit jaar afscheid.

Max Verstappen wist in de Grand Prix van Abu Dhabi in de laatste ronde Lewis Hamilton in te halen en verzekerde zich daarmee van zijn eerste wereldtitel na een meeslepende titelstrijd met de Mercedes-coureur. Het team van de Brit ging echter niet akkoord met de uitslag van de race en gaf aan in protest te gaan, maar zag hier later toch van af. Door al die hectiek rondom de finale van het 2021-seizoen zou je het haast vergeten, maar de Formule 1 nam dit jaar afscheid van een aantal mensen en zaken waardoor de sport volgend jaar niet meer hetzelfde zal zijn. RacingNews365 zet alles overzichtelijke voor je op een rijtje.

Kimi Raikkonen

Na 353 Grands Prix zei Kimi Raikkonen in Abu Dhabi de Formule 1 vaarwel. De Fin vond het na twintig jaar welletjes geweest en gaat met pensioen. Hij wist in totaal achttien polepositions, 103 podiums en 21 overwinningen te behalen. De kroon op zijn werk was de wereldtitel, die Raikkonen in 2007 op zijn naam schreef in dienst van Ferrari. Tot op de dag van vandaag is hij de laatste Ferrari-F1-kampioen. De Fin debuteerde in 2001 in de Formule 1 voor het team van Sauber na een korte juniorcarrière. Na één jaar mocht hij al de overstap maken naar McLaren, nadat landgenoot Mika Hakkinen besloot zijn racehelm aan de wilgen te hangen. Na vijf jaar voor de Engelse renstal te zijn uitgekomen, maakte Raikkonen de overstap naar Ferrari om de grote Michael Schumacher te vervangen. De Fin werd meteen kampioen, maar kon dat kunstje nooit meer herhalen. Na drie jaar voor de Scuderia te hebben gereden moest hij plaatsmaken voor Fernando Alonso. Raikkonen besloot er even twee jaar tussenuit te gaan, maar keerde in 2012 terug in de koningsklasse bij het Lotus-team. In 2014 maakte de Fin zijn rentree bij Ferrari, waar hij vooral in de schaduw van een ander reed. In eerste instantie van Alonso en later van Sebastian Vettel. Vanaf 2019 kwam Kimi uit voor het team waar hij zijn F1-carrière begon, inmiddels omgedoopt van Sauber naar Alfa Romeo. De Grand Prix van Abu Dhabi was de laatste F1-race voor de inmiddels 42-jarige Raikkonen. De 'Iceman' zegt te gaan genieten van zijn gezin en verheugt zich op het feit dat hij 'een dag kan beginnen zonder vaste plannen'.

Antonio Giovinazzi

Alfa Romeo besluit om 2022 met een volledig nieuwe line-up te beginnen. Naast Raikkonen zal ook Antonio Giovinazzi volgend jaar geen onderdeel meer uit maken van het team. Na drie jaar fulltime in de F1 actief te zijn geweest, neemt de Italiaan afscheid. In totaal reed hij 62 races, want in 2017 verving hij tweemaal de geblesseerde Pascal Wehrlein. Door de jaren heen boekte Giovinazzi progressie, maar wist nooit echt indruk te maken. In 2021 wist de Italiaan wel vaak zijn teamgenoot te verslaan in de kwalificatie en het lukte hem zelfs tot viermaal toe om Q3 te halen. Deze goede kwalificatie omzetten in punten bleek echter vaak niet mogelijk. In zijn totale F1-carrière wist Giovinazzi maar negen keer in de punten te eindigen, met als hoogtepunt een vijfde plaats in de Grand Prix van Brazilië in 2019. Hij wordt vervangen door Guanyu Zhou, die samen met een grote zak geld de overstap maakt van de Formule 2, waar hij de afgelopen drie seizoenen reed. Giovinazzi zullen we volgend jaar nog wel in het paddock zien verschijnen, hij wordt namelijk test- en reservecoureur voor Ferrari. Daarnaast zal de Italiaan ook nog gewoon blijven racen. In 2022 komt hij uit in de Formule E voor het team van Dragon Penske Autosport.

Jean Todt

FIA-baas Jean Todt zwaait ook af. De Fransman is twaalf jaar president van de autosportfederatie geweest en zorgde er de afgelopen jaren voor dat de Formule 1 opnieuw grote stappen kon maken, voornamelijk op het gebied van veiligheid. Todt wordt opgevolgd door Mohammed Ben Sulayem. De 60-jarige oud-coureur is afkomstig uit Dubai en is veertienvoudig rallykampioen van het Midden-Oosten. Na zijn race-carrière werd hij onder andere voorzitter van de Automobile and Touring Club van de Verenigde Arabische Emiraten. Daarnaast was Sulayem al de vice-president van de mobiliteits- en toerisme-tak van de FIA. De nieuwe FIA-baas noemde in zijn verkiezingsprogramma drie beloften die hij waar wil gaan maken. 1: De deelname aan motorsport wereldwijd verdubbelen 2: Zorgen voor meer diversiteit en inclusiviteit 3: Een leidende opinie-vormer zijn op het gebied van duurzame mobiliteit

Honda

Na een periode van zeven jaar in de sport verdwijnt ook de naam Honda (weer) uit de Formule 1. In 2015 keerden de Japanners, na een periode van afwezigheid, terug in de sport als motorleverancier van McLaren. Dat werd geen onverdeeld succes, maar toen men na een lastige periode in zee ging met Toro Rosso en later Red Bull werd de stijgende lijn snel ingezet. Samen met Red Bull won Honda de afgelopen drie jaar 17 races, met als kers op de taart het kampioenschap bij de coureurs met Max Verstappen. De Japanners kunnen hiermee in stijl afscheid nemen van de sport. Het moederbedrijf wil zich namelijk gaan richten op verduurzaming, en in die strategie past de Formule 1 niet. Ook wil men het personeel dat nu aan de Honda F1-motor werkt graag inzetten voor dat andere doeleinde. Toch zal de motorfabrikant nog niet helemaal de banden breken met de Formule 1. Red Bull werkt de komende jaren binnenshuis verder aan de huidige Honda-motor. De Oostenrijkse renstal krijgt in ieder geval tot 2023 nog hulp van de Japanners bij het ontwikkelen van de motor.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'