Na vier Grands Prix valt de balans in het voordeel uit van Mercedes, dat in een felle titelstrijd is verwikkeld met Red Bull. Lewis Hamilton en Max Verstappen kruisten al vier maal de degens, in even zoveel races. Driemaal was het de zevenvoudig kampioen die Verstappen te snel af was, een enkele keer waren de rollen omgedraaid en trok de Red Bull-coureur aan het langste eind. De afgelopen twee races, in Portugal en Spanje, werd het echter duidelijk dat Mercedes nog steeds het te kloppen team is, zeker op zondag. Op het circuit in Barcelona, dat wordt gezien als representatief voor de echte rangorde, zat Hamilton ronde na ronde op de staart van Verstappen. Dat zegt veel op dat circuit. De Brit dacht Verstappen zelfs in te kunnen halen met dezelfde strategie, maar uiteindelijk koos zijn team voor een alternatieve strategie, waardoor de overwinning uiteindelijk zelfs een zekerheidje bleek. Voormalig Nederlands Formule 1-coureur Gijs van Lennep zag ook hoe Mercedes te snel was voor Verstappen in Spanje. Gevraagd wat zijn landgenoot nodig heeft om van zijn Red Bull-bolide weer een winnende te maken, vertelt hij dat er heel veel opties zijn. "Je hebt wel een miljoen mogelijkheden!", zo steekt de tienvoudig Grand Prix-deelnemer van wal. "Laat Red Bull het lekker uitzoeken in de fabriek. Ze kunnen het tegenwoordig allemaal tot op de millimeter nauwkeurig uitzoeken. Het ene circuit ligt Red Bull weer net wat beter dan de andere. Het is net begonnen en het staat 3-1, maar het had net zo goed 2-2 kunnen zijn", aldus Van Lennep, die hoopt dat de rollen het komende weekend weer omgedraaid zullen zijn. Interview gaat verder onder de afbeelding .
"Monaco moet hopelijk de ommekeer zijn. Daar moet Verstappen wel winnen vanaf poleposition. Zo zie ik het voor me. Als je in die straten vooraan rijdt, dan rijd je vooraan. Heerlijk", geniet de voormalig coureur, die erkent dat de verschillen momenteel wel erg klein zijn, dus een strategische call, zoals een goed getimede under- of overcut, mogelijk ook de doorslag kan geven. "Het kan inderdaad ook op strategie beslist worden, dat klopt helemaal. Maar er komt ook geluk bij kijken", oordeelt hij. Volgens Van Lennep valt het qua geluk dit seizoen vooralsnog uit in het voordeel van Hamilton. "Elke keer is het zo. Als Hamilton bijvoorbeeld 29 keer over de track limits heen gaat, dan mag dat. Als Verstappen het twee keer doet, houden ze ermee op. Dat vind ik echt verschrikkelijk." Gevraagd wat de oplossing is voor dat veel besproken onderwerp, de track limits, is Van Lennep duidelijk. "Daar moeten ze niet mee sjoemelen. Geen flauwekul en de ene bocht weer wat anders dan de volgende. Als je met vier wielen over de witte lijn gaat, dan ben je out of bounds , om in golftermen te spreken. Dan krijg je straf! Het moet gewoon simpeler, maar ook veel consequenter. Dan moeten ze er maar een mannetje of camera extra bijzetten, zo moeilijk hoeft het niet te zijn", klinkt de oud-coureur stellig. Interview gaat verder onder de afbeelding .
Als we tot slot weer terug gaan naar de orde van de dag, de aanstaande race in het prinsdom Monaco, dan moet deze race volgens Van Lennep een prooi moet zijn voor Verstappen. "Ik ben misschien de chauvinist, maar ik hoop echt dat Verstappen daar poleposition kan scoren en dat hij vanaf pole kan winnen. Alsnog moet je geluk hebben, want je hebt daar natuurlijk veel safety cars. Dan moet je niet op het verkeerde moment hebben. Dus, ook daar, zal de factor geluk meespelen. Als Verstappen dat heeft, dan zie ik hem wel winnen." Een ongeluk schuilt echter zeker in Monaco in een klein hoekje, weet Van Lennep, die er zeker van is dat de Red Bull-coureur van zijn fouten uit het verleden heeft geleerd. "Max heeft zich daar een paar keer behoorlijk vergist, maar daar heeft hij ook van geleerd. Ik hou wel van dit soort circuits, want daar kan je je tenminste niet vergissen. Je moet precies rijden, daar hield ik vroeger ook altijd van. Tegenwoordig heb je op allerlei circuits na de kerbstones ook gewoon asfalt, dan kan je dat gewoon lekker gebruiken. Hoe breder de weg, hoe harder je natuurlijk kan rijden. Daar moeten ze ook veel strenger op gaan zijn, veel strenger", sluit hij af.
Meest gelezen