Het seizoen 2008 kende een fenomenaal einde: Hamilton ging met zeven WK-punten voorsprong de laatste race in, deze werd destijds gehouden in Brazilië. Appeltje eitje onder het oude puntenstelsel, waarin de winnaar tien punten kreeg, zou je zeggen. Niets bleek echter minder waar.
Hamiltons titelrivaal én thuisrijder Felipe Massa joeg zijn Ferrari op zaterdagmiddag naar de poleposition. De Brit consolideerde door op P4 aan te schuiven: geen vuiltje aan de lucht. Die lucht zou overigens nog een zeer grote rol in het geheel gaan spelen. Want vlak voor de start van de Braziliaanse GP van 2008 begon het te regenen. De startprocedure werd met tien minuten uitgesteld om de coureurs de kans te geven naar het regenrubber over te stappen. Massa behield na het doven van de lichten vrij eenvoudig de leiding, Jarno Trulli en Kimi Raikkonen sloten achter hem aan. Een Safety Car-fase bleek nodig doordat David Coulthard in diens allerlaatste Formule 1-race niet verder kwam dan de eerste bochtencombinatie. Na een handvol ronden was de baan zo goed als droog gereden en dus kwamen Sebastian Vettel (Toro Rosso) en Fernando Alonso (Renault) binnen voor droogweerbanden. De rest volgde kort daarna. Vettel en Alonso klommen op naar de plaatsen twee en drie, vanwege de tijd die zijn in hun eerste rondje op droogweerbanden goed hadden kunnen maken op de rijders kort achter Massa. Hamilton zakte naar P6, een plaats die niet genoeg zou zijn voor de wereldtitel als Massa won. Hamilton weet de Force India van Giancarlo Fisichella na een aantal rondjes in te rekenen, om P5 te veroveren. Massa domineert ondertussen in zijn thuisrace en is hard op weg om voor de tweede keer in zijn carrière voor eigen publiek te winnen. Een tweede regenbui, die in de slotfase van de wedstrijd het circuit aandoet, gooit de hele boel in de war. Vrijwel alle coureurs komen binnen voor intermediates, zo ook Massa en Hamilton. Waar Massa zijn eerste plaats eenvoudig behoudt, daar ziet Hamilton tot zijn schrik dat Timo Glock is doorgereden. De Duitse Toyota-coureur heeft geen rol van betekenis gespeeld in Brazilië en probeert door buiten te blijven een flinke sloot punten te scoren in de seizoensafsluiter. Omdat Trulli de boot heeft gemist rijdt Hamilton inmiddels voor de Italiaan, maar met Massa, Alonso, Raikkonen én Glock voor hem wordt het uitkijken. Tekst gaat verder onder foto
Drie rondjes voor het einde schrikt Hamilton zich het apelazarus als Vettel in zijn Toro Rosso pardoes langszij zeilt. In het zicht van de haven is Hamilton ineens gedegradeerd tot de zesde positie, waar Massa de race nog altijd onder controle heeft. Op die manier gaat het kampioenschap aan diens neus voorbij en mag Massa voor tienduizenden dolenthousiaste en drijfnatte Braziliaanse fans het grootste feestje uit zijn leven vieren. In een slotronde die voor altijd herinnerd blijft in de Formule 1-geschiedenis bewerkstelligt Hamilton het alsnog, ondanks dat men in de Ferrari-box inmiddels al aan het feesten is. Massa is immers al veilig over de eindstreep gekomen en lijkt de wereldtitel te hebben veroverd. In de slotronden is het echter harder gaan regenen, waardoor de coureurs op de intermediates iets voorzichtiger moeten zijn. Glock, die op droogweerbanden door is blijven rijden, loopt te harken. De Junção-bocht, officieus de laatste van het jaar (zij het niet dat Interlagos het knikje naar links voor start en finish ook als bocht beschouwt), doet dienst als toneel van de meest epische inhaalactie van 2008. Een glijdende Glock kan zijn wagen amper onder controle houden en verliest zijn vierde plaats aan Vettel. Hamilton schuift achter de Toro Rosso aan en pakt de Toyota van Glock met nog enkele honderden meters voor de boeg. De Brit ligt ineens weer vijfde, een plek waaraan hij genoeg heeft. Uiteindelijk wordt Hamilton kampioen met 98 WK-punten, waar Massa niet verder komt dan 97 stuks. Naderhand spreekt Hamilton de wens uit drievoudig wereldkampioen te worden – evenveel titels als zijn idool Ayrton Senna. Tien jaar later weten we dat Hamilton de Braziliaanse legende op alle fronten is voorbijgestreefd.
Meest gelezen