Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verrast en twijfelend Pirelli voorspelt verschillende strategieën tijdens sprintkwalificatie

Tijdens de allereerste sprintkwalificatie in de geschiedenis van de Formule 1 zullen er verschillende strategieën worden gehanteerd. Dat verwacht althans Pirelli-baas Mario Isola, die dat eerder nog niet aan had zien komen. Wel twijfelt de Italiaan over wat nou de beste strategie is.

Niet alleen voor de coureurs, de teams en de fans is het een bijzonder Formule 1-weekend, ook voor bandenleverancier Pirelli is het even wennen dat er op vrijdag wordt gekwalificeerd en op zaterdag de sprintkwalificatie plaatsvindt. De eerste vrije training op vrijdag werd daardoor nog net wat belangrijker dan normaal, zo vertelt bandenbaas Mario Isola in gesprek met onder meer RacingNews365. "De eerste training was heel interessant. We hebben veel teams gezien die drie verschillende compounds hebben gebruikt. Waarschijnlijk zodat ze op die manier beter weten wat ze moeten doen met de banden in de sprintkwalificatie en de race." Doordat alle teams weer voor een andere aanpak kozen, is het voor Pirelli lastig in te schatten hoe de banden van elkaar verschillen. "Voor ons was het de grootste uitdaging om de delta's tussen de verschillende banden in te kunnen schatten. Alle teams hebben verschillende invullingen gekozen voor de eerste training, met verschillende brandstofhoeveelheden. Daardoor is het lastiger voor ons om te snappen wat de delta is tussen de compounds. Toch durft Isola wel een inschatting te maken. "De delta tussen C1 (hard) en C2 (medium), maar ook C2 en C3 (zacht) zal ongeveer 0,6 seconde per ronde zijn. Er was weinig sprake van slijtage, alleen van wat blaren op de rechter voorbanden van sommige coureurs, maar dat is hier op Silverstone geen verrassing. De temperatuur buiten en de temperatuur van het asfalt waren namelijk erg hoog." Tijdens de sprintkwalificatie op zaterdagmiddag hoeven de coureurs geen pitstop te maken en kunnen ze de race dus op een bandencompound uitrijden. In aanloop naar het weekend was Isola er zeker van dat iedereen voor de medium band zou gaan, maar nu twijfelt hij daar ten zeerste over. "Voor de sprintkwalificatie is het lastig om te voorspellen of de teams voor de medium of de zachte banden zullen kiezen. Vorig jaar wisten sommige coureurs op de band die nu de zachte band is langere stints te rijden dan de lengte van de sprintkwalificatie. Dat is een goede indicatie van de bandenkeuze, want vorig jaar waren de omstandigheden vergelijkbaar." "Toen we hier kwamen waren we ervan overtuigd dat iedereen de sprintkwalificatie op de medium band zou afwerken, maar momenteel ben ik daar niet meer zeker van", vervolgt de Italiaan. "We gaan tijdens de sprintkwalificatie waarschijnlijk een mix zien van zachte en medium compounds. Als dat gebeurt, dan zal dat zeer interessant zijn, want eerst dacht men dat dit nieuwe format voor dezelfde bandenkeuzes zou zorgen." Het kan dus tactisch gezien een interessante race worden. De coureurs die voor de zachte band kiezen, zullen in het eerste deel van de race de snelste banden hebben, maar op welk punt tijdens de 17 ronden lange race worden de medium banden beter? Isola durft het nog niet te voorspellen. "Ik heb geen idee, want ik weet niet hoe de bandenslijtage zal zijn. Het is lastig om te voorspellen wat het punt zal zijn waarop de medium banden beter zijn dan de zachte banden. De jongens achteraan zullen waarschijnlijk eerder kiezen voor de zachte band en aan het begin van de race zoveel mogelijk proberen aan te vallen. Ik wil niets zeggen dat ze niets te verliezen hebben, maar ze kunnen wel iets anders proberen."

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'