In de eerste vrije training was het nog glibberen geblazen, maar in de tweede vrije training zat het tempo er duidelijk goed in. De eerste vrije training werd afgesloten met een snelste tijd van 1.30,1, gereden op zachte banden, maar in de tweede vrije training dook men al heel snel onder de 1.30, met medium banden! De baan bleef beter en beter worden, zo bleek wel.
Het waren de Ferrari's en Red Bulls die dat deden in de eerste twintig minuten van VT2. Max Verstappen (1.29,3), Charles Leclerc (1.29,4) en Sergio Perez (1.29,6) bleven in elkaars buurt, al klaagde de Nederlander wel over zijn hoofdsteun. Deze zat niet goed en hij moest naar de garage terugkeren voor een aanpassing (zie video hieronder, vanaf 1 minuut). Op de medium banden was het dus Verstappen die de snelste was.
Zachte rubber
De polepositiontijd van vorig jaar, 1.28,796, werd al heel snel verpulverd zodra het zachste rubber de hoek om kwam kijken tijdens de tweede vrije training. Na een twintigtal minuten maakte men massaal de switch van medium naar soft en al snel kelderden de rondetijden.
Norris was de eerste die een van zich liet horen, met een knappe 1.28,7. Max Verstappen dook daar achter weer een halve seconde onder: 1.28,2. Beide Ferrari-coureurs en Sergio Perez volgden in het kielzog van de Nederlander, maar wel enkele minuten later.
Was de baan tussendoor weer ietsjes sneller geworden? Ja, want niet lang nadat zijn drie rivalen hun tijd aanscherpten, vergrootte Verstappen het gat weer naar een kleine 0,4 seconden: 1.27,9.
Dat was uiteindelijk ook de einduitslag, want in de laatste twintig minuten gingen de coureurs aan de slag met hun lange runs. Wederom was de regerend kampioen dus de snelste.
Let op: alle coureurs reden hun snelste ronde op de zachte band. De onderstaande medium band van Verstappen klopt dus niet.
Leclerc crasht
Een ruim kwartier hadden de coureurs om een lange run af te werken, maar ze waren nog niet lang onderweg of Leclerc stond in de muur. Hij kende een momentje overstuur en ging vervolgens rechtdoor de muur in met twee blokkerende banden. Voorkant van de auto kapot, Leclerc achterop de scooter terug naar de pitstraat.
Met nog een negental minuten op de klok, was het te laat om de sessie nog echt goed op gang te brengen. Nog vier minuten waren er te rijden, dus nog twee à drie extra rondjes konden de coureurs aan hun totaalaantal voegen.
De zeer voorzichtige conclusie die kon worden getrokken aan de hand van nog geen handvol ronden tijdens de lange run, was dat Red Bull het snelste team was, gevolgd door, je raadt het misschien al, Ferrari, Mercedes en Aston Martin.
Check hieronder de crash van Leclerc.
Ook interessant:
Getergde Verstappen zal direct hard terug slaan
In de nieuwste RN365 F1-podcast bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk de strijd tussen Verstappen en Perez in Baku. Werd Max op waarde geklopt? Maar er is nog veel meer te bespreken, zoals hieronder te beluisteren is.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Miami 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!