In Hongarije wordt het Alternative Tyre Allocation-format voor het eerst getest. Op zaterdag zagen we een razendspannende kwalificatie, met bijzondere resultaten. In het nieuwe format moeten de coureurs in Q1 gebruik maken van de harde banden, in Q2 van de medium banden en in Q3 van de zachte banden. Het format is vooral ingevoerd met het oog op duurzaamheid, omdat Pirelli op deze manier geen dertien maar elf sets banden per coureur mee hoeft te nemen naar een Grand Prix. Het zorgde op de Hungaroring voor verrassende afvallers in de kwalificatie: George Russell in Q1, Carlos Sainz in Q2, terwijl namen als Guanyu Zhou en Valtteri Bottas het tot Q3 wisten te schoppen. De Chinees stond zelfs bovenaan in Q1, terwijl Lando Norris in Q2 op de medium banden de snelste coureur was. De pole, op de zachte banden, ging uiteindelijk naar Lewis Hamilton. Wat vond de Brit van het format dat werd gebruikt op het moment dat hij zijn eerste pole in 33 races tijd veroverde? Zorgde het voor meer spektakel? "Men zegt dat wij coureurs erg kritisch zijn op het format, maar het gaat ons meer om de fans, want het format zorgt er op deze manier voor dat we niet veel meters maken op de vrijdag. Ik ben er dus niet zeker van of dit het juiste is voor de trainingsdag, qua entertainment, maar op zaterdag zorgde het zeker voor mooie dingen. Het was geweldig om in de eerste sessie op de harde banden te starten, om vervolgens naar de medium te switchen in Q2. Wat dat betreft heb ik van de kwalificatie genoten." Lewis denkt echter dat er nog veel meer gedaan kan worden om duurzamer te werk te gaan. "Ik weet dat we het hebben over duurzaamheid, maar elk weekend worden er veel regenbanden weggegooid. We moeten goed kijken hoe we dat tegen kunnen gaan. We kunnen nog veel meer doen onder het mom van duurzaamheid." Het artikel gaat verder onder de poll
Verstappen: "Heeft niet met het format te maken"
Als Verstappen vervolgens gevraagd wordt naar het format, en of het voor meer spektakel zorgde, denkt hij al wijzend naar de P1 van Zhou in Q1 dat het wel meevalt. "Alfa Romeo was al het hele weekend snel, dus dat kwam voor mij niet als een verrassing. Sommige coureurs reden waarschijnlijk wat beter dan anderen op de harde en de medium banden, maar als ze op de zachte banden hadden gereden, dan waren zij waarschijnlijk ook snel geweest, toch?" "In mijn ogen heeft het dus niet veel te maken met het format", concludeert hij. "Op de hardere banden is het misschien wat makkelijker om bijvoorbeeld je banden te blokkeren en dat soort dingen, omdat je minder grip hebt, dus veel coureurs hadden het misschien nog niet helemaal onder de knie. Maar ik weet het niet, ik hou van het normale format. Daar is volgens mij helemaal niets mis mee. Als de verschillen klein zijn, zoals we in Q3 op de zachte banden ook hebben, en dat is het spannendste moment, dan kan je dat op zachte banden ook in Q1 en Q2 hebben. Het format maakt dus niets uit." Op dat vlak kan Verstappen zich dus niet vinden in de woorden van Hamilton, maar kijkend naar de vrijdag wel. "Zoals Lewis al zei is het belangrijker om er op vrijdag voor te zorgen dat we meer op de baan te vinden zijn en niet in de pitbox. Mensen betalen grof geld om op de tribunes te zitten, maar we rijden niet veel ronden, dus dat is niet ideaal", zo sluit hij af. Tot slot is ook nummer drie Norris het eens met Verstappen. "Ik hoef er weinig aan toe te voegen. Alfa Romeo was het hele weekend al snel, sinds VT1. Het was sowieso wel een spannende kwalificatie geworden, met welk format dan ook", aldus de jongste van het stel.
Meest gelezen