De titelstrijd in de Formule 1 nadert zijn apotheose. Logischerwijs zijn de McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris de grote favorieten als je naar de WK-stand kijkt, maar Max Verstappen is bezig aan een stevige opmars. Piastri leidt met nog zes races te gaan en heeft een voorsprong van 22 punten op Norris en 63 punten op Verstappen.
Het devies in de slotfase van het seizoen is duidelijk: de auto veilig aan de finish brengen. Van de titelkandidaten viel alleen Norris tot nu toe één keer uit — door pech in Zandvoort — al staat daar bijvoorbeeld de crash van Verstappen in Oostenrijk tegenover. Hij werd toen uit de race getorpedeerd door Kimi Antonelli van Mercedes.
Toch is de situatie rond de motoronderdelen bijzonder interessant, want Verstappen, Piastri en Norris kunnen zich geen enkele tegenslag veroorloven. Alle drie de coureurs zitten aan het maximumaantal toegestane motoronderdelen, met uitzondering van de uitlaat (exhaust). Zo mogen coureurs van de ICE, Turbocharger, MGU-H en MGU-K elk maximaal vier exemplaren gebruiken — een limiet waar de drie titelkandidaten inmiddels al aan zitten.
Gridstraf?
Het moet dan ook nog maar blijken of Verstappen, Piastri en Norris het seizoen zonder gridstraf kunnen uitzingen. Red Bull-teambaas Laurent Mekies liet weten dat zijn team hoopvol is, maar een kleine tegenslag kan al roet in het eten gooien. Zodra een coureur bij een onderdeel voor het eerst het maximumaantal overschrijdt, volgt een gridstraf van tien plaatsen.
Voor de Energy Store en Control Electronics geldt bovendien dat er slechts twee exemplaren per seizoen zijn toegestaan. Opvallend is ook de situatie bij de uitlaat, waarvan een coureur maximaal acht exemplaren mag gebruiken. Verstappen heeft er inmiddels al zeven ingezet, terwijl de McLarens en Mercedessen pas op drie stuks staan. Op dat vlak hebben zij dus wat meer speelruimte.
Van de vier topteams zijn alleen Yuki Tsunoda, Lewis Hamilton en Kimi Antonelli al over de limiet gegaan. Voor hen geldt dat bij een volgende wissel een straf van vijf startplaatsen per extra onderdeel wordt uitgedeeld. Tsunoda ondervond de gevolgen daarvan na zijn zware crash tijdens de kwalificatie in Imola: die koprol leidde tot het verlies van meerdere onderdelen.
Bekijk hieronder het overzicht van de motoronderdelen bij de topteams!
Gebruikte motoronderdelen F1-topteams
Coureur | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE | EX |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Piastri | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Norris | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Verstappen | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 7 |
Tsunoda | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 7 |
Leclerc | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 |
Hamilton | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 6 |
Russell | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Antonelli | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 3 |
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim nu!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!