De kwalificatie in Spanje werd een rechtstreeks duel tussen Max Verstappen en Lando Norris. De regerend wereldkampioen leek er met de buit van door te gaan, maar op het einde was daar toch de Brit van McLaren. Norris snoepte nog twee honderdste van de tijd van Verstappen af, waardoor hij de race vanaf poleposition mag gaan starten. Beide heren waren niet alleen de snelste in de kwalificatie, maar hebben ook een strategische voorsprong op de mannen achter hen.
Die voorsprong is gebaseerd op het feit dat zowel Verstappen als Norris nog beschikt over een nieuwe set zachte banden. Dat kunnen de mannen van Mercedes op de tweede startrij, Lewis Hamilton en George Russell, niet zeggen. Zij beschikken enkel nog over gebruikte softs. Voor eigenlijk alle topteams geldt dat zij nog 1 nieuwe set hards en 1 nieuwe sets mediums over hebben. Alleen het tegenvallende Aston Martin heeft dit niet. Lance Stroll en Fernando Alonso beschikken enkel nog over gebruikte medium en harde banden, echter is dit beeld vertekenend, want die banden zijn alleen 'gescrubd' en kunnen dus prima worden ingezet tijdens de race.
Zie hieronder het volledige overzicht van de banden. De tekst gaat verder na de afbeelding.
Mogelijke strategieën
Wat is dan de snelste strategie in Barcelona? Het Spaanse circuit staat bekend als zeer zwaar voor de banden en dat kan Pirelli beamen. De Italiaanse bandenfabrikant lijkt een eenstopper op voorhand uit te sluiten. Sterker nog, niet alleen een tweestopper wordt geadviseerd, zelfs een driestopper lijkt tot de mogelijkheden te behoren.
Eén ding weet Pirelli wel vrij zeker: starten doe je op het Circuit de Barcelona-Catalunya op de zachte band. En daar komt het strategische voordeel om de hoek kijken. Norris en Verstappen, maar ook beide Ferrari-coureurs hebben nog een nieuwe set over en lijken dus in de eerste stint langer door te kunnen dan beide Mercedessen. De mannen met nieuwe softs zullen zich dan ook, in eerste instantie, richten op de snelste strategie: tussen rondje 15 en 21 wisselen naar de mediumband om vervolgens tussen rondje 41 en 47 terug te gaan naar de (gebruikte) softs.
Mercedes lijkt juist meer voor een alternatieve strategie te moéten kiezen. De overige drie, door Pirelli, aangedragen keuzes, zijn allemaal mogelijk, al lijkt de meest voor de hand liggende keuze om tussen rondje 13 en 19 te wisselen naar de harde band. Ook zij zullen dan vervolgens op (gebruikte) softs de race proberen uit te rijden. De tweede stop zou dan ergens tussen rondje 42 en 48 moeten liggen. Een driestopper is ook mogelijk volgens Pirelli, waarbij je begint op soft, daarna kort naar de mediums gaat en vervolgens twee stints op (gebruikte) softs rijdt. Echter lijkt dat een scenario wat alleen bij een late safety car uit de kast getrokken gaat worden. Een ding is zeker, het wordt een (banden)slijtageslag in Barcelona!
Bekijk hieronder de snelste strategieën volgens Pirelli.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!