Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen en Red Bull hebben belangrijk voordeel op McLaren

McLaren koestert momenteel een duidelijk snelheidsvoordeel ten opzichte van de rest van het veld, inclusief Max Verstappen en Red Bull. Richting het nieuwe tijdperk in 2026 kunnen Verstappen en Red Bull daarom wel op meer windtunneltijd bouwen.

Verstappen Norris Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Een aantal jaar geleden introduceerde de Formule 1 nieuwe regels om het veld dichter bij elkaar te brengen. Een systeem om de windtunneltijd en computersimulaties te reguleren speelt daarin een grote rol. Ieder halfjaar wordt op basis van de constructeursstand bepaald hoe lang de teams maximaal mogen testen in de windtunnel, zodat ook achterhoedeteams de kans krijgen om sneller terrein goed te maken.

Op 1 juli 2025 is de nieuwe zogenaamde ATR (Aerodynamic Testing Regulations) ingegaan. McLaren had op dat moment al duidelijk de leiding bij de constructeurs in handen, waardoor zij richting 2026 de minste tijd mogen doorbrengen in de windtunnel. Dat is een zeer belangrijk gegeven nu de reglementen op de schop gaan en er volledig nieuwe auto’s en motoren worden gebruikt.

Max Verstappen en Red Bull hebben op dat vlak een belangrijk voordeel ten opzichte van McLaren. Red Bull is door de magere resultaten van 2025 naar plek vier in het constructeurskampioenschap gezakt, met als gevolg dat ze er 16 uur bij kregen in de windtunnel. Het totaal van Red Bull komt zo uit op 272, terwijl McLaren het met 224 moet doen. Zodoende heeft Red Bull meer tijd om de nieuwe auto aan tests te onderwerpen.

Natuurlijk moet dat belangrijke voordeel nog wel in tastbare resultaten worden omgezet. Rond de gloednieuwe, eigen krachtbron van Red Bull hangen immers wat vraagtekens, terwijl McLaren gebruik kan maken van Mercedes-motoren. De Zilverpijlen worden al lange tijd als grote favorieten voor het nieuwe tijdperk gezien, mede door hun jarenlange dominantie bij de introductie van V6-motoren in 2014. Dat Red Bull meer tijd heeft voor tests met innovaties, snufjes en ideeën, staat echter als een paal boven water.

Bekijk hieronder de windtunneltijd voor het tweede gedeelte van 2025!

Windtunneltijd F1-teams juli - december 2025

Team Windtunneluren Verschil
McLaren 224 -
Mercedes 240 -32
Ferrari 256 +16
Red Bull 272 +16
Williams 288 -64
Haas 304 -16
Racing Bulls 320 -16
Aston Martin 336 +48
Stake F1 352 -16
Alpine 368 +64

Download met één druk op de knop de F1-kalender voor 2026 naar de agenda van jouw telefoon of laptop en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen!

Download F1-kalender

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2026 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Verstappen Russell plaatst 'gouden standaard' Verstappen op voetstuk: "De enige op de grid"