Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Verstappen en Red Bull likken wonden na Grand Prix van Singapore

Het had dé Grand Prix van Red Bull moeten worden, maar het werd een grote deceptie. Niemand binnen Red Bull was echt oprecht blij met de derde plaats van Max Verstappen. Red Bull reisde met één doelstelling af naar Singapore – winnen! Het team kan terug naar de tekentafel.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

We gaan twee maanden terug in de tijd: Max Verstappen verovert de poleposition in de Grand Prix van Hongarije en buigt pas enkele ronden voor het einde van de race het hoofd, om Lewis Hamilton voorbij te zien vliegen. Het vormde de afsluiting van de eerste seizoenshelft, waarin Red Bull sinds de Grand Prix van Oostenrijk letterlijk vleugels kreeg. De ambities waren dan ook torenhoog voor de tweede seizoenshelft: minimaal nog drie zeges, de tweede plaats in het WK overnemen van Ferrari én Verstappen moest de strijd aangaan met Valtteri Bottas voor de tweede positie in het WK.

Het team ging de zomervakantie in, in de wetenschap dat de Belgische en Italiaanse Grands Prix minder op het lijf van de Red Bull-Honda combinatie waren geschreven. Verstappen wisselde bewust niet voor thuispubliek naar een nieuwe Honda-krachtbron en ontliep zo een gridstraf. Een crash in de eerste ronde zorgde ervoor dat zijn fans afdropen. Een race later, in Italië, moest Verstappen van achteruit komen na een gridstraf. Wederom was zijn race gelopen na de eerste bocht – ditmaal beschadigde hij zijn vleugel. Met vier punten uit twee races was Bottas al lang gevlogen en Albon wist zichzelf niet te mengen in de strijd om de podiumplaatsen om zo de eer van het team te redden.

Ondertussen was Ferrari het team in vorm, met twee zeges op rij. De achterstand op de Italianen was in het WK inmiddels gigantisch, maar Singapore stond voor de boeg. Daar moest Verstappen naar de zege rijden en zou ook Alexander Albon zijn duivels kunnen ontbinden. De nieuwe teamgenoot van Verstappen wist tot op heden nooit in de buurt van zijn kopman te komen en kreeg zes tienden aan de broek in de kwalificatie, exact de achterstand van Verstappen richting de poletijd.

De achterstand in Singapore kon niet op het conto geschreven worden van Honda. Red Bull verloor ten opzichte van Ferrari maar een drietal tienden tijdens de kwalificatie op de rechte stukken. Het grote probleem zat hem in de hoeveelheid grip, door een combinatie van te weinig downforce en een verkeerde afstelling van de ophanging. De balans was niet het probleem, zo vertelde Verstappen aan RacingNews365.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull had veel weg van het team uit de eerste races van het seizoen en zocht naar antwoorden. Hoe kon het toch dat de vorm ineens weg was? Verstappen wist in de race een derde plaats te bemachtigen met een slimme strategie, maar zijn gezicht sprak boekdelen – de teleurstelling droop ervan af. Een teleurgestelde Verstappen is vaak de meest pure, hij windt er geen doekjes om en deed dat ook ditmaal niet. Ferrari had zich beter doorontwikkeld, Red Bull had fouten gemaakt en het moet beter.

Een wake-up call, zo omschreef de coureur de mispeer in Singapore, waarbij het team snel moet handelen wil het niet tegen een zeperd aanlopen in Rusland. De Russische Grand Prix staat dit weekend al op de kalender en het circuit ligt de Red Bull normaal niet goed. Na drie matige races deelt Verstappen de derde plaats in het WK met Leclerc en staat Vettel ook slechts zes punten achter. En Bottas? Die is ondanks wat magere resultaten uitgelopen naar een voorsprong van 31 punten.

De droom van Red Bull om Ferrari te verschalken kan bij het grofvuil gezet worden. Albon finishte al zijn drie Grands Prix achter de topcoureurs, op posities die voorganger Pierre Gasly ook bekleedde. Voorlopig heeft de wissel geen enkel positief effect gehad, de achterstand op de baan ten opzichte van Verstappen is gelijk en het resultaat op de baan is hetzelfde. En Ferrari? Dat is gaan vliegen en staat 95 punten los van Red Bull.

Met nog zes races te gaan hebben Verstappen en Red Bull een metamorfose nodig om de doelstelling te behalen: drie zeges in de resterende race, een tweede plaats in het WK bij de coureurs én de constructeurs. Het vaatje buskruit moet in Rusland dan al tot ontbranding komen en niet alleen in de RB15, maar ook bij Albon.

Fotoalbum

Rapportcijfers Formule 1-coureurs na GP van Singapore

Wie Sebastian Vettel op voorhand als winnaar van de GP van Singapore had aangewezen, had heel rijk kunnen worden. De Duitse Ferrari-coureur was echter niet de enige die wist te imponeren op het Marina Bay Street Circuit.

Bekijk het album

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Singapore 2019

Volg hier het laatste nieuws over de Formule 1 GP van Singapore.

6 reacties