Net zoals tijdens de eerste vrije training ging vrijwel meteen iedereen de baan op aan het begin van de tweede oefensessie voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco. Ook Valtteri Bottas, die de hele eerste vrije training aan zich voorbij liet gaan door een motorprobleem, en Mick Schumacher, die door een versnellingsbakprobleem uitviel in VT1, waren beiden van de partij.
Iedereen begon op de medium banden, behalve Ferrari, dat het harde rubber uitprobeerde. In de eerste vrije training begon het precies andersom. Alle coureurs begonnen toen op het harde rubber, op Charles Leclerc en Carlos Sainz na, die op medium aan VT1 begonnen.
Er was een kwartier voorbij toen beide Red Bull-coureurs, rijdend op medium banden, bovenaan stonden, gevolgd op ruim twee tienden door de Ferrari-mannen op de harde banden. Ricciardo zorgde echter voor een rode vlag toen hij hard crashte in de chicane bij het zwembad.
Na de onder breking stonden er nog 37 minuten op de klok en verdwenen de medium en harde banden. Zij maakten plaats voor de zachte banden en iedereen ging er even goed voor zitten. Charles Leclerc was na de eerste pogingen met afstand de snelste. Hij klokt een 1.12,7, terwijl de rest niet onder de 1.13 wist te komen. Sainz en Verstappen waren ruim drie tienden langzamer.
Bij de volgende pogingen wist Leclerc zich zelfs verder te verbeteren naar 1.12,6, terwijl ook Sainz onder de 1.13 dook. Hij kwam uiteindelijk zelfs op 0,044 seconden van zijn teamgenoot terecht, terwijl hij op die banden al meerdere pogingen had gedaan.
Bij Red Bull wist Perez zich weliswaar te verbeteren, maar hij kwam bij lange na niet in de buurt van de Ferrari-mannen. Hetzelfde geldt voor Verstappen, die nog een aantal pogingen deed maar zich niet wist te verbeteren. Bij de Oostenrijkse renstal was men nog naarstig op zoek naar meer grip en Ferrari zag er in VT2 absoluut beter uit. Het verschil tussen Leclerc en Verstappen: 0,447 seconden.
Kijkend naar de andere coureurs stond Norris er op P5 goed bij, terwijl Mercedes dit weekend opnieuw niet weet aan te haken bij de andere toppers. Vooral Lewis Hamilton leek het in VT2 lastig te hebben, want hij moest 1,6 seconden toegeven op Leclerc.
De laatste tien minuten werden besteed aan lange runs. Logischerwijs waren het Red Bull en Ferrari die het snelste waren, maar het was lastig om veel conclusies te verbinden aan die runs. Door het vele verkeer konden de coureurs weinig achtereenvolgende ronden een constant tempo rijden.
Al met al lijkt Ferrari de overhand te hebben, want zij zijn over een enkele ronde momenteel aanzienlijk sneller dan Red Bull. In Monaco is dat natuurlijk van groot belang.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!