Chaos kort voor de start van de Grand Prix van Monaco want de verwachte regen kwam. Tien minuten voor de start van de race vielen de eerste druppels, waar door Max Verstappen zo op gehoopt was. Het gevolg was dat de wedstrijdleiding besloot om de start van de race uit te stellen.
Om 15:16 uur werd het veld achter de Safety Car op weg geholpen, maar na enkele ronden keerden de coureurs terug naar de pitstraat. De race werd stilgelegd vanwege hevige regenval en een lange periode zonder actie op de baan brak aan. Even na vier uur ging de race achter de safety car van start, maar Nicholas Lafiti en Lance Stroll raakten direct de vangrail terwijl het veld nog niet eens losgelaten was.
Met Charles Leclerc voor Carlos Sainz, Sergio Perez en Max Verstappen ging de race dan eindelijk met een rollende start écht van start. De coureurs manoeuvreerden voorzichtig door de smalle en glibberige straten, waarbij Leclerc afstand nam van teamgenoot Sainz.
Het asfalt droogde langzaam op, waardoor de eerste coureur de gok namen om naar intermediates te wisselen. Vanuit de top 10 was het Vettel die het als eerste durfde. Na 15 ronden stoof ook Hamilton de pitbox in om te wisselen naar intermediates, maar het wachten was op de absolute toppers. Sainz liet bewust een gat van zo'n vijf seconden vallen richting leider Leclerc en Verstappen zat gevangen achter Perez en wist dat hij niet aan kon vallen. Ferrari leek op rozen te zitten, maar vergooide het zelf.
Ronde 16 was het moment waarop Perez ook wisselde naar de intermediates, waardoor Verstappen de derde plaats in handen had. De Nederlander versnelde en wilde het gaatje van vier seconden naar Sainz dichten. Perez wist op de intermediates razendsnelle rondetijden te klokken, maar wat gingen de Ferrari's en Verstappen doen?
In ronde 18 doken Leclerc en Verstappen de pits in, waarbij Leclerc terug viel achter Perez. Ferrari had zitten slapen, want de voorsprong van Leclerc leek groot genoeg. Verstappen keek tegen een achterstand van zeven seconden ten opzichte van zijn rivaal aan, maar dichtte het gaatje snel.
Ferrari's foutenfestival
Sainz wilde doorrijden tot het droog genoeg was om naar slicks te wisselen, maar Perez was vier seconden per ronde sneller en zat binnen no-time onder de achtervleugel van de Ferrari. Het team riep beide rijders naar binnen, maar het werd een grote deceptie. Leclerc moest enkele seconden wachten op Sainz, waardoor hij terugviel naar de vierde positie achter rivaal Verstappen. De Monegask uitte zijn ongenoegen over de boordradio. Ferrari sloeg een tactische flater van jewelste.
Een harde crash van Mick Schumacher bij het zwembad, waarbij zijn auto in tweeën brak, zorgde ervoor dat de safety car op de baan kwam. De tecpro barrier was beschadigd, waardoor de organisatie ervoor koos om de race wederom stil te leggen en de 'muur' te vervangen.
Bekijk hier de gigantische crash van Schumacher:
Red Bull met andere banden dan Ferrari
Gedurende een rode vlag periode mogen de teams de banden wisselen bij de coureurs. Het zorgde voor afwijkende strategieën want de beide Red Bulls wisselden naar een nieuwe set van de medium band, daar waar de Ferrari's kozen voor een licht gebruikt setje van de harde band. Ook Russell, liggende op de vijfde positie, koos voor een nieuwe set van de gele medium band.
Perez wist bij de rollende herstart eenvoudig de leiding te behouden voor Sainz, Verstappen en de gefrustreerde Leclerc. Van spanning vooraan was geen sprake, want de onderlinge gaten bleven constant ronde de seconde schommelen. De top vier coureurs probeerden met regelmaat elkaar de snelste raceronde af te snoepen.
In het middenveld ontstond een heuse trein achter Fernando Alonso. De Spanjaard miste veel snelheid en hield vanaf de negende positie de rest van het veld op. Tot spektakel leidde dit op een droge baan niet.
Perez soeverein naar de zege
Perez zag zijn medium banden sneller slijten dan hem lief was, waardoor Sainz de druk vol op de ketel zette. De Mexicaan gaf echter geen krimp en maakte zijn Red Bull breed in de smalle straten van Monte Carlo.
De zege van Perez kwam geen moment meer in gevaar, waarmee de Mexicaan zijn eerste zege van 2022 binnen heeft. Een week na de 'teamorder' van Red Bull in Spanje, zegeviert de Mexicaan in de straten van Monte Carlo. Achter hem maakten Sainz, Verstappen en Leclerc de top vier compleet.
Bij Ferrari zal nog lang nagepraat worden, want hoe kreeg het team het voor elkaar om de zege zo weg te gooien? In plaats van de kans te benutten om de leiding in het WK te heroveren, was het Verstappen die drie punten uitliep.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!