Wanneer zien we Andrea Kimi Antonelli in de Formule 1? Dat is de afgelopen tijd de grote vraag. Het gerucht gaat dat de Italiaan op korte termijn Logan Sargeant vervangt bij Williams en in 2025 misschien al bij Mercedes te bewonderen is. Antonelli zou zo op 18-jarige leeftijd al zijn debuut gaan maken, iets waar Max Verstappen ook over kan meepraten. De Nederlander begon op zijn 17e aan het Formule 1-avontuur en adviseert Antonelli.
"Hopelijk is het niet intimiderend, maar je bent wel een rookie die heel veel moet leren", vertelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365. "Persoonlijk was het voor mij het pittigst om een volledige raceafstand te rijden. In de Formule 3 reed je races van 35 minuten, dus er komt veel meer bij kijken. Het is belangrijk om goed op je banden te letten, want ze zijn zo gevoelig en specifiek ten opzichte van andere categorieën. Uiteraard rijd je nu in de Formule 2 en Formule 3 al op Pirelli-banden, maar dat gold op dat moment niet voor mij."
Fouten maken
Volgens Verstappen moet Antonelli niet te veel druk voelen. "Je moet de goede en slechte momenten meemaken en kijken hoe je daar weer uit komt. Er zitten moeilijke weekenden tussen, waarin niets werkt voor je. Er is zoveel te leren, maar aan de andere kant moet je er niet te veel aan denken. Laat het gaan. Als je getalenteerd bent, en Kimi is dat zeker, hoef je je niet te veel zorgen te maken. We maken fouten en je moet ook fouten durven te maken. In een ideale wereld maak je die fouten alleen als je niet voor het kampioenschap vecht."
De Nederlander stelt dat hij ruimte kreeg om fouten te maken, omdat hij bij Toro Rosso aan zijn Formule 1-avontuur begon. "Ik had het geluk dat ik bij Toro Rosso startte en er niet veel mensen naar je keken. Je kan dan hier en daar stomme fouten maken. Het is ook belangrijk om die fouten te maken, want je kan alleen stappen zetten als je ze (de fouten, red.) echt maakt. Je vertelt jezelf dat je bepaalde dingen niet kan doen, maar je groeit ook buiten de auto als mens. Je weet wat je in je privéleven wil en hoe de set-up van de auto eruitziet."
Verstappen vindt het tot slot een voordeel als je onderdeel uitmaakt van een bepaald ontwikkelingsprogramma. Antonelli heeft dat bij Mercedes. "Natuurlijk evolueren de auto's, maar als je bij een specifiek team rijdt, weet je wat werkt en niet. Je weet ook hoe je de auto moet finetunen als je met dezelfde engineers en mensen werkt. Des te meer tijd je met ze besteedt, des te voordeliger zal het uitpakken. Maar ik zeg het opnieuw: denk er niet te veel over na en laat het op je afkomen. Als je zo jong bent, moet je proberen zo snel mogelijk te zijn en mag je fouten maken. Nu kan je het uitleggen, maar op dat moment weet je dat niet. Normaal gesproken heb je ook goede mensen in het team die je coachen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!