Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Verstappen nog minstens een maand in het nadeel ten opzichte van Leclerc

Red Bull zal dit weekend verbeteringen doorvoeren die ervoor moeten zorgen dat de RB18 wat minder weegt, maar Helmut Marko benadrukt dat de Red Bull-bolide nog niet op streefgewicht zal zijn.

Verstappen Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het is inmiddels geen geheim meer dat de Red Bull van Max Verstappen en Sergio Perez dit seizoen wat aan de zware kant is. De Oostenrijkse renstal had de grootste moeite om in de buurt te komen van het minimale gewicht en zat er tijdens de eerste races ver boven.

In Imola zullen de eerste resultaten van het 'Red Bull-dieet' te zien zijn, maar vooralsnog is de RB18 nog niet op streefgewicht, vertelt Helmut Marko in gesprek met RTL. "Tijdens het paasweekend ging Red Bull op dieet en er is goede hoop dat de veranderingen wat gewichtsbesparing op zullen leveren", vertelt de Oostenrijker.

Het verliezen van gewicht is echter een tijdrovend proces, benadrukt Marko. "Gewicht verliezen in de Formule 1 is als gewicht verliezen bij mensen. Het gebeurt niet van de ene op de andere dag, maar het is een lang proces. Wij hebben meer overgewicht dan Ferrari. Als we tijdens de Grand Prix van Barcelona (over een maand, red.) in de buurt komen van Ferrari, zijn we tevreden."

Veel factoren

Gevraagd door F1 Insider waarom het dan zo lang duurt om van dat gewicht af te komen, vertelt Marko dat het een proces is dat stapsgewijs afgewerkt moet worden. "Het komt doordat je een chassis niet zomaar tien kilo lichter kunt maken. Je moet aan alle verschillende onderdelen werken en er is ook nog eens een budgetlimiet."

Het team moet dan ook de juiste balans vinden tijdens het dieet. "Tegelijkertijd mag je de betrouwbaarheid niet in gevaar brengen", vervolgt de Red Bull-adviseur. "Het gestuiter lijkt bij ons misschien niet zo erg te zijn, maar de belasting is enorm. Het draait erom dat je een middenweg vindt, maar dat gaat niet over een nacht ijs..."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten vanaf nu all-in gaan

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de Grand Prix van Emilia-Romagna.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2022 RN365 Nieuwsdossier

8 reacties

Viaplay
x
Breaking Alfa Romeo maakt tweede coureur voor 2023 bekend