De Grand Prix van Spanje was een race met, op zijn zachtst gezegd, ups en downs voor Max Verstappen. Hij won de race na meerdere problemen, waaronder een uitstapje door de grindbak en een haperend DRS-systeem. Ondanks de problemen mag hij zichzelf nu de leider in het Formule 1-kampioenschap noemen. In de openingsfase van de race leek het er nog niet op dat hij een overwinning zou kunnen boeken in Barcelona. "Het was een race met twee kanten, want de eerste 30 rondes waren erg frustrerend voor mij", zegt hij na afloop van de race voor de microfoon van onder andere RacingNews365. "Ten eerste toen ik eraf ging in bocht 4, dat verraste mij. Het voelde namelijk niet alsof ik later remde of met meer snelheid de bocht in ging." "Het was erg verraderlijk vandaag. De ene ronder voelde alles stabiel aan en de volgende ronde had ik ineens meer overstuur op bepaalde plekken. Waarschijnlijk ging ik er daardoor onverwachts vanaf. Dat was niet ideaal natuurlijk." Verstappen viel terug achter George Russell en teamgenoot Sergio Perez, al kreeg hij een positie terug van de Mexicaan. "Checo was zo aardig om mij er langs te laten zodat ik George kon proberen aan te vallen, want we zaten volgens mij ook op twee verschillende strategieën." Daarna begon het volgende probleem voor de Nederlander. "Toen ik George probeerde aan te vallen, stopte mijn DRS ineens met werken op het lange rechte stuk. Dat was extreem pijnlijk. Soms ging hij open halverwege het rechte stuk of juist helemaal niet. Daardoor zat ik voor zo'n twintig rondes vast achter George. Het was een zware race."
Verstappen: 'We hebben overduidelijk een probleem met deze vleugel'
Verstappen legt uit dat het een stuk erger had kunnen zijn na zijn schuiver door de grindbak. Van schade was geen sprake. "Zo voelde het niet. Natuurlijk ligt er veel grind, maar het voelde niet alsof er iets kapot was. Toen ik weer op het circuit reed, voelde alles weer normaal aan. Ik had geluk, dat wel." Het incident had uiteindelijk weinig gevolgen, maar dat kan niet gezegd worden over het DRS-probleem. "Ik druk de knop in, maar het systeem opent niet. Het werkt niet, dat moeten we echt oplossen." In de cockpit was hij naar eigen zeggen machteloos. "Ik kon terug gaan schreeuwen over de radio, maar er is niet iets wat je kan doen. Ik bedoel, ik ben niet dom. Als je het licht ziet branden en de activatie ziet, dan druk je het ding in. Als het dan niet opent, dan is er duidelijk een probleem. Ik heb het wel vijftig keer ingedrukt op het rechte stuk." "Het opende gewoon niet, dus er was duidelijk een probleem. Ik bedoel maar, ik heb van alles geprobeerd. Van de kerbs afblijven, op de kerbs rijden, het wat later openen... het was gewoon kapot of het werkte niet. We hebben duidelijk een probleem met deze (achter)vleugel."
Meerdere strategische opties voor Red Bull
Verstappen won de GP van Spanje uiteindelijk met een driestopper, terwijl teamgenoot Perez een tweestop-strategie volgde. "We hadden veel opties omdat de bandenslijtage lastig te voorspellen was. We moesten flexibel blijven", legt de Limburger uit. "Tijdens de race maak je dan de keuze. Ze hebben me er vroeg op gezet door dat probleem met het DRS-systeem." Een volgens Verstappen 'agressievere strategie' was nodig om voor de overwinning te strijden, zo legt hij uit. "Als ik dat DRS-probleem niet had, dan was ik eerder aan George voorbij gegaan. Dan bevind je je in een andere situatie waar je misschien een andere strategie kan uitvoeren, maar wij moesten wat improviseren door dat probleem." "Dat pakte goed uit, want zelfs tijdens de laatste rondes was het lastig met de banden. Natuurlijk had ik een marge, maar de banden voelden zeker niet goed meer", zo sluit hij af.
Meest gelezen