Verschillende Formule 1-coureurs, waaronder Max Verstappen, hebben hun zorgen geuit over nieuwe F1-regels die in 2023 in moeten gaan. De temperatuur van de bandenwarmers wordt dan verder verlaagd, waardoor de coureurs aan het begin van een race en na een pitstop met koudere banden de baan op gaan. De FIA wil bandenwarmers uiteindelijk helemaal uitbannen. Dit jaar werd de temperatuur van de bandenwarmers al verlaagd van 100 graden Celsius naar 70 graden Celsius en volgend jaar moet dat verder worden verlaagd naar 50 graden Celsius. In 2024 zouden de bandenwarmers vervolgens helemaal verleden tijd moeten zijn. Afgelopen weken kregen de coureurs al een beetje een idee tijdens de Pirelli-bandentests tijdens de tweede vrije trainingen in Mexico en de Verenigde Staten, maar het plan lijkt totaal niet bevallen te zijn. Enkele coureurs luiden dan ook de noodklok.
Waarom gebruiken we ze niet zoals ze bedoeld zijn?
Tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen was na afloop van de bandentests helemaal niet blij met het resultaat. "Hier kon ik niet van genieten", zo liet hij in de Mexicaanse hoofdstad optekenen in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Ik reed op banden die voorverwarmd waren tot 50 graden Celsius en ik spinde al bijna meteen in de pitstraat. Natuurlijk had ik wel de hardst mogelijke banden, maar er komt veel meer bij kijken." "En als we dan toch bandenwarmers gebruiken, waarom gebruiken we ze dan niet zoals ze bedoeld zijn? Gebruik ze helemaal, of gebruik ze niet en ga niet ergens in het midden zitten. We hebben ze toch al, we hoeven geen nieuwe te kopen."
Crashes in aantocht
Verstappen denkt dat, als de regels daadwerkelijk door worden gevoerd, dat dit kan resulteren in crashes, zeker als de bandenwarmers in 2024 helemaal uit het (pit)straatbeeld verdwijnen. "Ik denk dat we veel crashes gaan zien vergeleken met wat we nu zien. Maar ja, het wordt lastig. Je bandenslijtage zal ook helemaal anders worden, omdat je in de eerste ronden (op nieuwe banden, red.) heel veel rond glijdt en je banden heel koud zijn." "De bandenspanning wordt dan torenhoog, waardoor de banden veel sneller slijten. Momenteel kan ik hier echt niet van genieten, maar veel coureurs hebben hetzelfde idee en daarom moeten we op zoek naar een oplossing." "Austin was een circuit waar je nog relatief makkelijk de banden op temperatuur kan krijgen vanwege alle snelle bochten, maar als je naar een circuit als Monaco gaat, dan heb je van die half-half omstandigheden. Dan duurt het een halve race voordat je de banden op temperatuur hebt!", aldus Max.
Meest gelezen