Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen met dubbel Red Bull-voordeel in Mexico

Max Verstappen wil natuurlijk ook weer in Mexico scoren. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, ziet dat de Nederlander over een dubbel Red Bull-voordeel beschikt.

Thumb Red Bull Voordeel
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPB images

De Grand Prix van Mexico wordt op 2.240 meter hoogte verreden. Dit leidt tot een flink verminderde luchtweerstand, wat een aanzienlijke invloed heeft op verschillende factoren: van de aerodynamische downforce en de sterk verminderde luchtweerstand tot een lagere warmte-uitwisseling en uiteindelijk een substantiële vermindering van het maximale motorvermogen.

Op dat vlak compenseert de turbo gedeeltelijk het verlies aan vermogen van de verbrandingsmotor. Theoretisch zou een turbo met een grotere diameter de beste oplossing zijn. In de praktijk heeft de ervaring van de afgelopen jaren echter laten zien dat ook een kleinere turbo een doorslaggevende rol kan spelen in Mexico-Stad. De Honda-motor in de Red Bull van Max Verstappen is daar een mooi voorbeeld van, omdat de turbocompressor een iets kleinere diameter heeft dan die van de concurrenten.

Deze oplossing, hoewel niet ideaal onder de omstandigheden van de race, biedt wel het voordeel van een snellere respons van de turbo. Dit werkt goed in combinatie met hybride-krachtbronnen, omdat het tot een betere beheersing van het opladen van de elektrische systemen leidt. 

Dubbel voordeel voor Verstappen

Verstappen kan dit weekend dus enerzijds profiteren van de RB21 die op competitief vlak veel beter is geworden door de ontwikkelingen van Monza en Singapore. De Red Bull-engineers hebben nu een breder window gevonden voor de afstelling van de auto. Verschillende rijhoogtes kunnen worden getest zonder negatieve effecten. 

Ter voorbeeld: als je altijd een perfect gebalanceerde auto hebt tussen de voor- en achteras, kun je zowel een lage rijhoogte als een hogere rijhoogte gebruiken, en je auto zal toch geen last hebben van overstuur of onderstuur.

Daarnaast beschikt Verstappen over een krachtbron die hem in staat stelt om de elektrische kracht volledig te benutten op het lange rechte stuk. In andere secties van het circuit hoeft hij ook niet de modus van de krachtbron of zelfs zijn rijstijl aan te passen om het opladen te bevorderen. De krachtbron levert in principe al maximaal vermogen.

Pakt Max Verstappen een podium tijdens de GP van Mexico? Dan pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim jouw bonus!

Praat mee!

x
Breaking Hackers krijgen toegang tot FIA-data Verstappen: "Binnen tien minuten"