In de eerste seizoenshelft was er slechts af en toe een succesje te vieren voor Max Verstappen. Hij wist alleen in Japan en Imola te winnen, net als tijdens de sprintrace in België. Hij pakte slechts drie andere podiumplaatsen tijdens Grands Prix, wat toch tegenviel na de eerste veertien races van het jaar. Hoe anders verliep de tweede seizoenshelft. Hij won zes races en stond na iedere race op het podium.
De 28-jarige Nederlander kwam uiteindelijk twee punten tekort om zijn vijfde wereldtitel op rij te winnen, maar kan desondanks terugkijken op een hele fraaie comeback. Hoe is die ommekeer halverwege 2025 eigenlijk tot stand gekomen? Dat is de vraag tijdens het eindjaarsinterview van Viaplay.
"Het meeste zat in de setup, echt in de afstelling van de auto. Ook met de berekeningen waarvan we niet hadden gedacht dat het kon met de auto, waar de performance dan uiteindelijk zat. Dat kwam er dus uiteindelijk uit. En dat was iets wat we niet in de windtunnel konden zien", aldus Verstappen.
"Ik denk dat we tot dat moment echt alles hebben geprobeerd aan de auto. Ik denk dat als je aan GP (Gianpiero Lambiase, race-engineer, red.) gaat vragen wat we allemaal hebben gedaan... Het is echt niet normaal hoe we soms, ook van de eerste vrije training tot en met de kwalificatie, een hele auto hebben omgebouwd. Alleen die ene afstelling of filosofie... Ze gaven altijd aan dat dat niet kon, omdat we zoveel downforce verloren", waarna de viervoudig wereldkampioen de sleutel tot het succes voor de comeback aanwijst.
"In de kwalificatie in Zandvoort hebben we gewoon gezegd: 'Weet je, laten we het gewoon proberen. Het loopt toch al niet'." Gaat het dan over mechanische grip? "Gewoon meer downforce. Deze auto's zijn zo gevoelig met een millimeter hier en daar. Dat is echt bizar. Als je er een millimeter naast zit, dat kan echt heel veel uitmaken."
Verstappen kon de goede lijn niet overal doortrekken
Later in het seizoen bleek wel dat de goede lijn niet op elk circuit kon worden doorgetrokken. In Las Vegas ging het relatief van een leien dakje, in Qatar zeker niet. Ligt dat dan aan de setup, de banden of het circuit? Verstappen geeft antwoord. "Ik denk dat het ook een beetje aan het circuit ligt, maar wij hebben over het algemeen altijd meer moeite met hele lange doordraaiers, omdat onze auto in het midden van de bocht altijd nog een beetje wil ondersturen."
"Als je dan zoals in Qatar natuurlijk van die hele lange doordraaiers hebt, dan probeer je natuurlijk die voorkant te vinden, maar dat heeft dan altijd weer invloed op de achterkant. Dan is het weer heel lastig om die balans te vinden", zegt hij tot slot.
Ook interessant:
Zo vlak voor Kerstmis duiken de mannen van de Formule 1-podcast van RacingNews365 nog één keer de virtuele podcaststudio in. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk beantwoorden jullie vragen na het F1-seizoen 2025!
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!