Voor aanvang van het seizoen kondigde de FIA aan met twee wedstrijdleiders te gaan werken die zouden rouleren. Dit naar aanleiding van het controversiële seizoenseinde van 2021. Er werd geoordeeld dat de toenmalige wedstrijdleider Michael Masi te zwaar werd belast door al zijn taken en in een roulatiesysteem dacht men daar een oplossing voor te hebben gevonden. Echter, na de GP van Japan, waarin een bergingsvoertuig de baan op werd gestuurd, terwijl de F1-bolides nog op de baan reden, werden diverse de regels aangepast . Daarnaast werd bevestigd dat Niels Wittich gedurende de rest van het seizoen wedstrijdleider zou blijven en dat Eduardo Freitas niet meer in actie zou komen. Freitas was de wedstrijdleider in Japan.
Verstappen erkent 'lastige situatie'
Als Max Verstappen in de persconferentie na de kwalificatie voor de GP van de Verenigde Staten gevraagd wordt naar dat besluit, hinkt hij op meerdere gedachten, zo lijkt het. "Ik denk dat de tijd moet leren wat wijsheid is. Heb je één wedstrijdleider nodig, of toch twee? Drie misschien? Vier? Vijf? Ik weet het niet. Het is een complexe situatie." In relatie tot de overige regelwijzigingen geeft Verstappen aan dat vooral de communicatie heel belangrijk is: "Als je niet weet dat er een tractor op de baan rijdt, dan kan ik me voorstellen dat mensen daar ontdaan over zijn. Ik denk dat het een groot verschil had gemaakt als we tenminste te horen hadden gekregen dat er een kraan de baan op ging. Maar ik denk dat dat nu wel staat te veranderen." Verstappen snapt dat er niet van het ene op het andere moment lering kan worden getrokken uit dit soort, laat staan dat daar naar gehandeld wordt: "Dit zal de gemoederen nog wel even bezig houden, omdat ik denk dat je dit niet even in één avond oplost."
Meest gelezen