Max Verstappen gaat in de derde vrije training vroeg naar buiten, iets wat we niet van hem gewend zijn. Hij rijdt op de medium banden en klokt direct een tijd waarmee hij zich tussen het geweld van de Ferrari's en Aston Martins op zachte banden meldt.
Perez wil dat voorbeeld van snel de baan op gaan wel volgen, maar Red Bull werkt lang, héél lang linksachter aan de RB19. Het duurt uiteindelijk 20 minuten voordat we de Mexicaan zien en in zijn eerste de beste ronde stuit hij op onoplettend verkeer, net zoals gisteren. Het maakt dat hij bijna achterop een Haas klapt.
De sessie krijgt een code rood als er op de baan een noemenswaardig stuk bodywork ligt. Een deel van de sidepod lijkt van de auto van Nyck de Vries te zijn gewapperd.
Als de sessie hervat wordt zien we op enig moment vrijwel iedereen op de zachte banden voor een kwalificatiesimulatie. Dan laat Verstappen zich direct weer van voren zien, samen met Fernando Alonso. Opvallende namen in de kop zijn die van de Alpine-coureurs.
De Ferrari's vallen tegen met de eerste SF23 slechts op P7. Daar kunnen ze ook niks meer aan veranderen als met een paar minuten te gaan regendruppels vallen. Het is hét moment voor Perez om er misschien wel voor de vijfde keer in de sessie van de baan te schieten. Hij klaagt over grove balansproblemen en de beelden onderschrijven dat keer op keer.
De Vries komt uiteindelijk niet verder dan de negentiende tijd, drie posities achter teamgenoot Yuki Tsunoda.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Australië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!