Normaal gesproken kan een sprintweekend helpen met het verfijnen van de strategie. In de sprintrace kun je als team dan namelijk zien hoe goed een bepaalde compound het volhoudt tijdens de kortere race, en dan kun je op basis daarvan de strategie voor de Grand Prix vaststellen.
Maar dan moet je net Miami hebben. De hoosbui voorafgaand aan de sprintrace zorgde ervoor dat al die plannen letterlijk in het water vielen. De sprint begon op de intermediates en halverwege werd er gewisseld naar verschillende compounds slicks. Weinig informatie dus voor de teams bij het ingaan van de Grand Prix.
Desondanks heeft bandenleverancier Pirelli een aantal opties uiteengezet. Een éénstopper met de combinatie medium-hard lijkt het meest voor de hand te liggen. Per slot van rekening was de race vorig jaar ook een éénstopper. Het verschil is echter dat Pirelli dit jaar zachtere compounds meegenomen heeft. Met het oog daarop zijn er ook twee strategieën voor een tweestopper vormgegeven. In beide gevallen moedigt Pirelli de coureurs wel aan dan twee stints op de harde band te gaan rijden.
Dat alles gaat er natuurlijk vanuit dat het droog blijft voor en tijdens de race. Als het regent, mogen de teams weer om de tekentafel gaan zitten om te kijken hoe de strategie opnieuw vormgegeven moet worden, want dan wordt de hele situatie op zijn zachtst gezegd onvoorspelbaar.
Tekst loopt verder onder de foto.
Geen strategisch voordeel
Wat betreft de overgebleven banden heeft iedereen het spelletje slim gespeeld. Of eigenlijk: iedereen heeft hetzelfde spelletje gespeeld. Alle coureurs van Red Bull, McLaren, Ferrari en Mercedes hebben nog twee setjes ongebruikte harde banden en één setje ongebruikte medium banden over. De enige uitzondering is Yuki Tsunoda, die nog twee setjes ongebruikte mediums heeft. Maar aangezien geen van de strategieën daarop inzet, zal dit Tsunoda waarschijnlijk geen groot voordeel opleveren. Hoe dan ook is er dus geen duidelijk strategisch voordeel voor polesitter Max Verstappen, of voor de coureurs die hem de winst hopen te ontzeggen.
Ook verderop in het veld hebben alle coureurs, met uitzondering van Carlos Sainz en Fernando Alonso, nog minstens één set ongebruikte hards en ongebruikte mediums over. Dus verrassingen van achteren hoeven we in dat opzicht ook niet te verwachten.
Wat echter wel opvalt, is dat Lewis Hamilton de enige coureur bij de topteams is die nog ongebruikte softs heeft. Er is één strategie in het programma van Pirelli waarbij de softs de voorkeur heeft: een tweestopper, waarbij er begonnen wordt op de softs en dan twee keer naar de harde band. Pirelli doet geen uitspraak over welke strategie de betere is, maar Hamilton heeft als enige coureur van de topgroep dus de kans om deze strategie optimaal te benutten.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!