Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Viaplay

Viaplay kondigt grote verandering aan in Nederland; bevestigt nieuw bod op F1-rechten

Nadat Viaplay voorlopig is gered, pakt men meteen door. In Nederland wordt een nieuwe CEO neergezet die zich alleen met de Nederlandse markt bezig gaat houden.

Verstappen Viaplay Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Op woensdag gaven de aandeelhouders van Viaplay in Zweden tijdens een speciaal ingelaste aandeelhoudersvergadering groen licht voor een nieuw financieel plan. De streamingdienst zit namelijk in zwaar weer en zal enkele markten afstoten. In Scandinavië én in Nederland blijft men echter actief.

Viaplay Group heeft meteen doorgepakt en maakt een dag na de goedkeuring van de plannen bekend dat men in Nederland een CEO heeft aangesteld, die leiding zal geven aan Viaplay Nederland. Het gaat om Roger Lodewick, iemand met twintig jaar aan ervaring in management. Hij komt over van ESL FACEIT, 's werelds grootste esports en gamingfestivalbedrijf. Daar was hij de President Sports Games.

In zijn nieuwe rol als Senior Vice President en CEO van Viaplay Nederland is hij verantwoordelijk voor de commerciële en operationele tak van de streamingdienst Viaplay in de Nederlandse markt. Lodewick rapporteert aan Peter Nørrelund, EVP en Chief Sports & Business Development Officer van Viaplay Group.

De focus verschuift van een internationale structuur naar een lokale organisatie waarbij hij de aansturing van de Nederlandse markt voor zijn rekening neemt. De afgelopen vier jaar stond de Nederlander aan het hoofd van ondernemingen die eigendom zijn van esports- en gaming-investeringsmaatschappij Modern Times Group (MTG). Hij bekleedde onder meer functie als CEO van DreamHack Sports Games en Co-CEO van DreamHack.

Daarvoor was Lodewick twaalf jaar werkzaam als Media Sales & Product Executive bij TEAM Marketing AG, het exclusieve wereldwijde marketingbureau voor de UEFA Champions League en UEFA Europa League. In zijn functie was hij verantwoordelijk voor de verkoop van mediarechten in meerdere Europese landen en een groot deel van Afrika. Daarnaast maakte Lodewick deel uit van het team dat de UEFA Europa League en de commerciële rechten centraliseerde naar de UEFA.

"Ik ben trots om bij Viaplay aan de slag te gaan en leiding te geven aan het team dat het meest aansprekende sportaanbod van Nederland produceert en commercialiseert", zo laat Lodewick optekenen. "De afgelopen twee jaar heeft Viaplay in Nederland tal van gedurfde innovaties doorgevoerd en een nieuwe productionele standaard neergezet mede dankzij het combineren van nationaal en internationaal geproduceerde content binnen de Viaplay Group."

"De internationale samenwerking zal blijven bestaan, maar dankzij het lokale bedrijfsmodel krijgen we meer kansen om ons lokaal te onderscheiden en flexibeler te opereren binnen de Nederlandse markt. Ik heb er alle vertrouwen in dat we kunnen blijven groeien en de positie van Viaplay als benchmark in Nederlandse sportstreaming kunnen versterken."

F1

Natuurlijk is F1 het paradepaardje van Viaplay Nederland. Het contract loopt eind dit jaar af. Lodewick heeft er alle vertrouwen in dat Viaplay een goede kans maakt om nog een aantal jaar langer de uitzendrechten te behouden. Dat vertelt hij in De Telegraaf. Een nieuw bod op de uitzendrechten na 2024 is dus een realiteit.

"De onderhandelingen over de uitzendrechten F1 vanaf 2025 worden internationaal door Peter Nørrelund en zijn team gedaan. Ik ben er van overtuigd dat wij een goede kans maken onze rechten te behouden. Overigens krijgt onze trouwe F1-abonnee ook dit komend seizoen een mooi extraatje. We werken nog nauwer samen met de Formule 1 en kunnen nu ook gratis F1 TV Pro aanbieden. Met die combinatie van onze verslaggeving en die samenwerking zit je nog dichter op de actie."

Het doel van Lodewick is om Viaplay dieper te verankeren in de Nederlandse samenleving, om de streamingdienst zo tot een vaste waarde te maken. "Er is zeker werk aan de winkel. Het is ook zo dat de gesprekken om een rol te gaan spelen bij Viaplay voor mij juist tijdens die turbulente laatste maanden concreter zijn geworden. Er zitten nieuwe mensen aan het roer en er is een strategie waar ik in geloof. Nederland krijgt alle ruimte een eigen koers te kiezen. Een eigen, voor onze lokale abonnees, herkenbaar gezicht te krijgen."

"We zijn snel groot geworden met onze mooie content, niet alleen Max maar ook trekkers als de Premier League en het darts overigens, maar het ontbreekt Viaplay wel aan een eigen gezicht in Nederland. We gaan onze eigen marketing doen, ons als bedrijf neerzetten in de Nederlandse cultuur. Of dat veel impact gaat hebben op de manier waarop we ons product richting de consument brengen? Nou, we zijn nu wel soms wat perfectionistisch. Te netjes misschien. Nederlanders houden van ouwehoeren, dat weten we allemaal. Ik denk dat het soms wel wat lichtvoetiger mag."

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Max liep schade op door kamikazeactie Perez: "Hij remt 50 meter later!"