© Getty Images / Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Vijf zaken die ons opvielen aan de Grand Prix van Mexico

30 okt. 08:45 René Oudman 0 reacties
Saai was het laatste weekend van oktober, het negentiende weekend van de Formule 1-kalender van 2018 zeker niet. Max Verstappen scoorde zijn vijfde Grand Prix-zege, Lewis Hamilton werd voor de vijfde keer wereldkampioen. Racingnews365 schreef vijf zaken op die ze opviel aan de GP.

Het Autódromo Hermanos Rodríguez is gemaakt voor Verstappen

Mexico-Stad en Max Verstappen is een gelukkige combinatie. In de Toro Rosso reed de Nederlander al naar een eerste plaats tijdens een vrije training, in de Red Bull won hij twee van zijn drie wedstrijden. Verstappen houdt van het naar de gebroeders Rodríguez vernoemde circuit en de Mexicaanse fans omarmen de in Hasselt geborene. In veel Nederlandse huiskamers werden de vrouwzoekende boeren voor eenmaal ingeruild voor gripzoekende snelheidsduivels.

Als banden belangrijk zijn, laat Mercedes verstek gaan

Goed, voor deze les moeten we de GP van de Verenigde Staten tevens in het achterhoofd houden, maar het divagedrag lijkt weer volledig terug te zijn gekeerd. Mercedes had gehoopt af te hebben gerekend met de nervositeit van haar wagens, die er in het verleden (lees: begin 2017) geregeld voor zorgde dat mooie resultaten buiten bereik lagen. In Mexico sloeg Mercedes een modderfiguur, ook omdat ze niet voldoende nieuwe sets banden over hadden.

Bizar lange stints op supersoft waren mogelijk

Nico Hülkenberg en Stoffel Vandoorne, respectievelijk zesde en achtste in de Grand Prix van Mexico, reden beiden liefst 57 (!) ronden op één setje supersofts. Een éénstopper was dus ‘gewoon’ mogelijk, Charles Leclerc en Marcus Ericsson deden iets vergelijkbaars. Bovendien leek Daniel Ricciardo ondanks slechts één bandenwissel te hebben gemaakt op weg naar het podium, iets wat Kimi Raikkonen uiteindelijk voor elkaar wist te boksen.

Truc van Force India viel in het water

In Singapore vertrok Sergio Pérez vanaf P7, om na een vroege stop (zijn hypersofts, waarmee hij in Q2 had gereden, waren op) terug te vallen tot buiten de punten. Dat gebeurt ons niet weer, moeten de Force India-engineers hebben gedacht. Zodoende werden Pérez en Esteban Ocon in Q2 niet op het zachtste rubber naar buiten gestuurd, waardoor ze de top tien niet haalden. Vanaf P11 en P13 streden Ocon en Pérez een strijd die bekroond had kunnen worden met een dubbele puntenfinish, ware het niet dat Pérez uitviel en Ocon vroeg in de race schade reed.

Spannende strijd om P4 ineens niet zo spannend meer

Na de Grand Prix van Japan had Renault acht puntjes voorsprong op Haas en leek het laatstgenoemde team over het momentum te beschikken. Een spannende strijd om P4 lag in het verschiet. Twee races later is die strijd zo goed als over: Renault scoorde in Mexico acht punten, na er in de VS al veertien te hebben genoteerd. Haas behaalde wederom geen punten en zo lijken de geelzwarten aan de haal te gaan met de felbegeerde titel ‘best of the rest’.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen