Red Bull heeft meer huiswerk dan verwacht De derde plek van Max Verstappen in de GP van Australië werd vooral toegeschreven aan de verrassend potige Honda-krachtbron. In Bahrein leek het podium alleen even haalbaar door het terugvallen van Charles Leclerc, die op zijn beurt gered werd door de finish achter de safety car. Feit is dat het RB15-chassis zich niet kan meten met de wagens van Ferrari en Mercedes, zo erkent ook de teamleiding al. Als Red Bull serieus wil meedoen om de overwinningen, moet er hard gewerkt worden aan verbeteringen. Toegegeven: de laatste jaren had het team vaker enige tijd nodig gedurende het seizoen om betere prestaties uit het chassis te halen.
Charles Leclerc toont nu al zijn wereldklasse... Het hele Grand Prix-weekend werd eigenlijk gedomineerd door Leclerc. De 21-jarige Monegask veroverde in stijl zijn eerste poleposition en wist een beroerde start al na een ronde om te zetten in een opmars terug naar voren. Teamgenoot Sebastian Vettel, die het tempo van Leclerc nooit echt kon volgen en door een eigen fout spinde, werd zo genadeloos de les gelezen. De nog zo jonge coureur stevende in pas zijn tweede race voor Ferrari op een prachtige overwinning af, tot deze hem werd ontnomen door een motorisch probleem. Zelfs die teleurstelling - evenals de P3 en het WK-punt voor de snelste raceronde als schrale troost - onderging hij als een grote sportheld.
... maar Ferrari heeft problemen Een echte verklaring voor de motorpech van Leclerc had Ferrari-teambaas Mattia Binotto niet, daarvoor moet een onderzoek worden ingesteld. Het valt voor hem te hopen dat de dominante snelheid, die de scharlaken bolides in Bahrein in elk geval vertoonden, niet ten koste gaat van de betrouwbaarheid. Net zo zorgwekkend is de situatie met Vettel: de viervoudig wereldkampioen kwam voor de tweede race op rij niet uit de verf. Ondanks de sterk verbeterde sfeer binnen het team sinds Binotto's aantreden heeft de Duitser zijn flow zeker nog niet gevonden.
McLaren lijkt op weg terug naar voren Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar het tempo zat er verrassend goed in bij McLaren op het Bahrain International Circuit. Zowel Carlos Sainz als Lando Norris wisten zich door te stoten naar Q3 in de kwalificatie. Na de start kon de Spanjaard zowaar knokken met zijn ex-teamgenoot Verstappen, al dolf hij het onderspit toen de twee elkaar raakten en viel hij later uit met een onbekend probleem. Norris maakte de dag goed door effectief als 'best of the rest' over de finish te komen op P6. De Britse renstal zal dat momentum proberen te benutten met het aantreden van nieuwe stafleden James Key en Andreas Seidl.
Nog steeds mineur bij Renault Terwijl het enige klantenteam met een Franse krachtbron een sterk weekend kende, viel het fabrieksteam van Renault door de mand. Daniel Ricciardo en Nico Hulkenberg deden hun best vooraan in het middenveld, maar konden niet compenseren voor het technische falen van hun auto's op nota bene exact hetzelfde moment in de slotfase van de race. Cyril Abiteboul sprak daar na afloop schande van - terwijl híj toch echt degene is die zich achter de oren moet krabben. Er is nog steeds een gebrek aan zowel vermogen als betrouwbaarheid.
Meest gelezen