Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

Vliegtuigafdeling Honda bood uitkomst bij luxeprobleem nieuwe motor Verstappen

Dit jaar wordt vol lof gesproken over de nieuwe Honda-motor zoals die achterin onder andere de Red Bull van Max Verstappen ligt. Daar is heel veel werk in gestoken door Honda, waarbij men meer dan eens probleemoplossend te werk moest gaan.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Honda F1

In 2019 en 2020 werd duidelijk dat de Mercedes-motor nog een maatje te groot was voor de Honda-krachtbron waar onder andere Max Verstappen bij Red Bull mee reed in de Formule 1. Toen de Japanners besloten in 2022 de sport vaarwel te zeggen, besloten ze tegelijkertijd de schouders te zetten onder zeer ambitieus project. Men wilde de beste motor ooit bouwen om nog één keer te vlammen met Red Bull en AlphaTauri met als belangrijkste doel het behalen van de beide wereldtitels.

Men stond voor de schier onmogelijke opgave om de motor die bedoeld was voor 2022 in zes maanden gereed te krijgen voor 2021. Honda slaagde daarin, met een zeer compact ontwerp tot gevolg. RacingNews365 heeft begrepen dat de motor nog compacter is dan het beruchte size-zero concept waar McLaren in 2015 hoge hogen meer wilde gooien. Dat plan mislukte jammerlijk, omdat men niet voldoende ruimte had gelaten voor goede hybride-onderdelen en voldoende koeling.

Zes jaar later heeft de ontwikkeling niet stil gestaan en is de motor zo mogelijk dus nog kleiner dan toen, iets waar topontwerper Adrian Newey Honda op zijn blote knieën voor bedankte. Het chassis spint er garen bij, waardoor voor Red Bull het mes aan twee kanten sneed. Maar hoe heeft Honda die motor zo compact weten te krijgen? De Japanse telvisiezender NHK kreeg toegang tot de fabriek in Sakura, waar men haarfijn uitlegde hoe de motor compacter werd, maar ook welke nieuwe problemen daarmee gepaard gingen.

Met voorzag de cilinderkoppen van een nieuwe, in huis ontwikkelde coating die beter bestand is tegen zowel de hitte als wrijving die vrijkomt bij de verbanding van de benzine. Die nieuwe cilinderkoppen werden getest in Abu Dhabi en goed bevonden, waarna men kon kijken naar manieren om meer performance uit de verbrandingsmotor te halen. Door de motorkleppen meer rechtop op de cilinders te plaatsen, werd het volume van de verbrandingskamers verkleind, met een hogere compressiedruk tot gevolg. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de nokkenassen dichterbij elkaar komen te liggen, met een compacter motorontwerp als eindresultaat.

Echter, de toegenomen efficiëntie van de motor maakte dat er minder energie verloren ging, energie die normaal gesproken door de uitlaat wordt gejaagd om de MGU-H aan te drijven. In dit geval bood de vliegtuigtak van Honda uitkomst. Men nam de bladen van de turbine van de MGU-H onder de loep om vervolgens met een efficiënter ontwerp te komen. Zo werd weliswaar de verloren energie niet teruggewonnen, maar werd de bestaande energie efficiënter ingezet.

Het gebruik van nieuwe materialen in de hele motor maakte tevens dat het zwaartepunt van het blok lager kwam te liggen en dat de ruimte tussen de opgelijnde cilinders kleiner kon worden gemaakt, ook weer met een compacter ontwerp tot gevolg. In de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein hebben we al een glimp kunnen zien van waar de motor werkelijk toe in staat is. Honda denkt in ieder geval al het benodigde te hebben gedaan om een winnende motor af te leveren, het is nu aan Red Bull (en AlphaTauri) om het af te maken.

Met medewerking van Daniel Bialy.

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

18 reacties

    x
    Interview Nederlandse dame maakt furore bij de FIA als Championship Manager