Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Voorbeschouwing GP Hongarije: Pakt Max zijn tweede podiumplek in Hongarije?

De GP van Hongarije is de laatste race van dit Formule 1 seizoen voordat de coureurs van hun welverdiende vakantie gaan genieten. De grote vraag is natuurlijk wie als leider de zomerstop in gaat. Verstevigt Sebastian Vettel zijn leidende positie of ziet hij Lewis Hamilton langszij komen? En wat is er mogelijk voor Max Verstappen op een circuit waar motorvermogen van minder groot belang is?

Tijdens de GP van Groot-Brittannië kregen we weer even een ouderwetse Max Verstappen te zien. Scherp bij de start en vervolgens een hard maar fair gevecht met Sebastian Vettel. Niet voor niks dat het publiek massaal op de banken stond want dit Formule 1 seizoen zijn we bepaald nog niet vaak getrakteerd op dat soort gevechten.

Los van dit gevecht was ook Silverstone verder een race zoals bijna elk andere race dit seizoen. Het enige opvallende waren natuurlijk de bandenproblemen bij Ferrari aan het einde van de race waarvan vooral Sebastian Vettel het 'slachtoffer' werd. De Duitser zag daardoor zijn voorsprong op Hamilton flink slinken maar wilde nog niet van een 'rampweekend' spreken.

De GP van Hongarije

Op 10 augustus 1986 werd de eerste race verreden op het circuit van de Hungaroring. De bevolking toonde zich scepsis en zag liever dat de tientallen miljoenen op een andere manier zouden worden besteed. Inmiddels zijn we dertig jaar verder en is de GP van Hongarije uitgegroeid tot één van de populairste Grands Prix. Mede door zijn centrale ligging, de gunstige prijzen en de nabijheid van Boedapest weten de fans dit circuit te vinden.

Op het bochtige circuit van de Hungaroring speelt motorvermogen een minder grote rol. Wel vraagt het fysiek veel van de coureurs die eigenlijk geen één moment rust krijgen tijdens een rondje. Door de vele bochten is het een vrij technisch circuit waarbij de coureurs continu 100% geconcentreerd moeten blijven om het maximale uit hun rondje te halen.

In totaal leggen de coureurs 70 ronden af op de Hungaroring waarbij elk rondje zo'n 4,3 km lang is.

Ook in Hongarije wordt er ongetwijfeld sneller gereden dan ooit. De snelste kwalificatieronde staat nog op naam van Vettel. In 2010 noteerde de Duitser 1.18.773 terwijl Michael Schumacher de snelste raceronde met een 1.19.071 (2004) in handen heeft.

Voor de GP van Hongarije heeft Pirelli de mediums, de softs en de supersofts ter beschikking gesteld. Opvallend is dat Max Verstappen maar liefst 10 setjes van de supersofts heeft besteld. De Nederlander gaat dus vol op de aanval!

Mercedes, Ferrari of toch Red Bull?

Op papier heeft Mercedes de beste papieren voor een zege op de Hungaroring. Hamilton won maar liefst vijf keer in Hongarije waarvan twee keer in dienst van Mercedes. Zijn grootste rivaal Vettel won alleen de editie van 2015 toen hij zich voorbij de beide Mercedessen wist te wurmen.

Nadat Vettel het seizoen ijzersterk begon en al snel uitliep in het WK lijkt het alsof hij terrein gaat verliezen. Of liever gezegd, Mercedes heeft een inhaalslag gemaakt en is weer hard op weg om dominant te worden. Ook Bottas vormt een serieuze bedreiging in het WK en ontpopt zich steeds meer als een vaste waarde voor Mercedes. Het Duitse team won drie van de vier laatste GP's, terwijl Ferrari al sinds Monaco droog staat.

De grote vraag is natuurlijk of Red Bull in staat is om in Hongarije een rol van betekenis te spelen. Zoals gezegd is motorvermogen van minder groot belang en ligt het circuit Red Bull eigenlijk best wel goed. De Oostenrijkse renstal komt daarnaast met een update naar Hongarije waardoor een belangrijke stap richting de top gezet moet worden.

Feit is in ieder geval dat Max Verstappen en Hongarije best een goede combinatie zijn. In zijn debuutjaar voor Toro Rosso legde hij brutaal beslag op de vierde plaats. Vorig jaar werd hij vijfde maar dit jaar lonkt zeker het podium. Vooral omdat het chassis van groter belang is dan het motorvermogen. Juist dat is in het voordeel van Red Bull.

Tijdschema GP Hongarije 2017
**Vrijdag 28 juli**
10:00-11:30 Eerste vrije training
14:00-15:30 Tweede vrije training
**Zaterdag 29 juli**
11:00-12:00 Derde vrije training
14:00-15:00 Kwalificatie
**Zondag 30 juli**
14:00 Race

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.
Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"