Williams kende een lastig Grand Prix-weekend in Australië. Alex Albon crashte hard tijdens de eerste vrije training en schreef zo zijn hele bolide af. Het grootste probleem was dat Williams geen reservechassis kon inzetten in Melbourne, waardoor het team met één auto het restant van het weekend moest afwerken. Teambaas James Vowles koos er uiteindelijk voor om Albon te laten rijden en zo de kans op punten te maximaliseren. Logan Sargeant had niets fout gedaan, maar werd toch opzij geschoven.
Voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer laat op F1.com duidelijk weten wat hij van die keuze vindt. Volgens de Brit is het een vreemd besluit, zeker omdat Sargeant wel de tweede vrije training afwerkte en zo bijvoorbeeld een longrun voor de race had geoefend. Palmer wil eerst wat kwijt over het feit dat Williams geen reservechassis bij zich had.
"Teams stellen de bouw van hun auto's zo lang mogelijk uit om het ontwerpproces te maximaliseren", begint Palmer. "Dat gebeurt voordat er beslissingen worden genomen en de auto wordt gebouwd. Williams deed dat langer dan de andere teams en ging dit jaar pas een dag voor de start van de wintertests de baan op. Het werd omschreven als een agressieve zet van het team en het concept van de bolide veranderde flink ten opzichte van vorig seizoen."
"Het team had duidelijk een andere auto tijdens de eerste race in Bahrein, maar het is onbegrijpelijk dat ze geen reservechassis bij zich hadden voor de derde race van het seizoen. In Djedda en Melbourne staan de muren dichtbij en is de gemiddelde snelheid hoog. Het is een idiote situatie en oneerlijk tegenover de beide coureurs dat ze moesten kiezen wie er vanaf vrijdagmiddag zou racen."
Anderen bekeken ook:
Verantwoordelijkheid
Palmer wijst naar Albon. "Albon moet de verantwoordelijkheid nemen. Ik weet zeker dat Williams hun positie duidelijk heeft gemaakt aan de coureurs voor de eerste races. Hoewel dat nog steeds geen acceptabele manier is om te racen voor een modern Formule 1-team in 2024 - er is alleen een mechanisch probleem of een overijverige rivaal nodig om je auto in de muur te zetten -, is het nog steeds niet goed dat Albon zo vroeg in het weekend zwaar crashte."
Mede daarom vindt Palmer het niet juist dat Williams voor Albon koos. "Het was een pittige beslissing om Alex in de auto van Sargeant te zetten. Vowles zei dat het het moeilijkste besluit uit zijn carrière was. Daar twijfel ik niet aan, maar ik denk dat het de verkeerde zet was. De logica was er echter wel en dat verwacht je ook van Vowles. Hij is een strateeg in hart en nieren, maar ik denk dat de schade aan de andere kant van de garage groter was dan de winst."
"Zou Albon allereerst de sterkere Williams-coureur zijn geweest? Logischerwijs wel, gezien zijn vorm van het afgelopen seizoen. Maar hij miste op vrijdag wel 34 rondjes in vergelijking met zijn teamgenoot en reed ook geen simulaties voor de kwalificatie en de race. Sargeant deed dat wel. Als Vowles desondanks nog steeds denkt dat Albon sterker zou zijn geweest, dan roept dat de vraag op waarom ze Sargeant een nieuw contract hebben gegeven. Ze hebben dan vrij weinig vertrouwen in hem."
Palmer denkt ook dat het zelfvertrouwen van Sargeant een flinke tik heeft gekregen door het besluit. "Het was misschien beter geweest om Logan in zijn eigen auto te laten rijden en zo hopelijk een punt te pakken met een coureur die je publiekelijk hebt gesteund. Nu creëert Williams allemaal vraagtekens en beschadigen ze het moraal van hun tweede coureur. Het moet een bittere pil zijn geweest voor Sargeant. Hij was tenslotte niet degene die op vrijdag crashte."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!