Lucas di Grassi, voormalig F1-coureur en huidig Lola Yamaha ABT Formula E-coureur heeft deze zomer gewerkt aan het ontwerp van de conceptcar, die hij dinsdagmiddag aan de wereld heeft onthuld.
Voor het ontwerp van dit revolutionaire concept kreeg di Grassi ondersteuning van Lola Cars. Het ontwerp kenmerkt zich door variabele actieve aerodynamica, een extreem lage luchtweerstand, een modulair batterijontwerp en open software-integratie.
Het uiteindelijke doel was om te bewijzen wat er mogelijk is met de momenteel beschikbare materialen en technologie, en dat het haalbaar is om sneller te gaan dan de F1.
De auto, die de naam DGR-Lola heeft gekregen, kan volgens simulaties op het Circuit de Monaco gemakkelijk sneller rijden dan een F1-auto. Bij ultieme prestaties zou de auto volgens de voormalige F1-coureur wel 11 seconden sneller kunnen zijn dan de koningsklasse van de autosport.
Hij is ook 10 keer efficiënter dan een huidige F1-auto in Monaco en beschikt over dubbele turbinezuiging voor modulaire neerwaartse druk, waardoor hij bij elke snelheid grote hoeveelheden kan genereren.
Bovendien profiteert hij ook van vierwielaandrijving, met een vermogen van 600 kW (804 pk) uit twee motoren, aangedreven door een volledig geïntegreerde modulaire batterij van 60 kWh.
Duizelingwekkende cijfers
Di Grassi licht de topprestaties van de DGR-Lola ten overstaan van onder andere RacingNews365 toe. "Als we uitgaan van maximale downforce gaan we uit van 15 kilonewton, dus 1,5 ton. Dat is gezien de cijfers die de McMurtry (snelste elektrische auto ter wereld, red.) laat zien nog bescheiden, die data tonen namelijk aan dat de auto tot twee ton neerwaartse druk kan genereren."
"Dat is dus 2000 kilo", vervolgt Di Grassi, die de vraag krijgt hoe zich de prestaties zich verhouden ten opzichte van een F1-auto op het circuit van Monaco. "Uitgaande van 15 kilonewton aan neerwaartse druk en door het verwijderen van de batterijmodules aan de zijkant, waardoor de auto ongeveer 200 kilo lichter wordt, kan de auto 11 seconden sneller rijden dan een Formule 1-auto."
Plaats je de batterijen aan weerszijden van de auto weer terug, dan zou de auto nog steeds ruim vier seconden sneller zijn. De batterijen gaan in dat tempo zo'n 12 ronden mee. Houden ze het huidige tempo van F1-auto's aan, kunnen er 15 tot 20 ronden mee gereden worden.
"Dit project moet als inspiratiebron dienen voor de toekomstige generaties elektrische raceauto's", aldus di Grassi: "De vraag of dergelijke auto's sneller kunnen zijn dan Formule 1-auto's is beantwoord met gegevens en simulaties. Ik ben van plan om deze auto in de komende twee jaar te bouwen."
Meest gelezen
In dit artikel













Praat mee!