McLaren
Ja, McLaren, dat zou nog eens wat zijn, zeg! Voor het geval Carlos Sainz naar Ferrari overstapt, zou Vettel de omgekeerde weg kunnen bewandelen. Met Andreas Seidl als teambaas en Mercedes-Benz als motorleverancier welhaast een Duits mega-dreamteam. De ambities van McLaren zijn sky-high en een combinatie Vettel-Norris zou wel eens een geduchte kunnen zijn. Minpuntje: heeft Vettel wéér zo’n verdomd snel jong kereltje naast zich, dat hem wel eens de oren zou kunnen wassen… Toch, wat ons betreft is dit de kansrijkste optie voor de inmiddels 32-jarige viervoudig wereldkampioen, mocht het doek bij Ferrari definitief vallen. Sterker nog, er zou al een aanbieding op tafel liggen.
Renault
Een mogelijkheid. Als Daniel Ricciardo vertrekt zit Renault verlegen om een echte kopman, een boegbeeld, een man van stavast die het team uit het slop kan trekken. Met al zijn ervaring en nauwelijks gedoofde ambitie is Sebastian Vettel de ideale man die de renstal van Cyril Abiteboul vooruit kan helpen. Bovendien is de Duitser beslist een fijne sparringpartner voor Esteban Ocon. Maar kan en wil Renault hem wel een volwaardig salaris betalen? Wat voor hem spreekt: Vettel bezorgde de Franse fabrikant tussen 2010 en 2013 vier wereldtitels op rij. Dat moet nog ergens in het geheugen zitten. Ook van Renault wordt gefluisterd dat er al ergens een contract klaarligt.
Alfa Romeo
Het team uit het Zwitserse Hinwil mogen we niet vergeten in dit lijstje. Vettel heeft recent aangegeven zich voor te kunnen stellen ook in het middenveld nog te kunnen genieten van de Formule 1. Bewandelt hij dezelfde weg als Kimi Raikkonen? Dit scenario lijkt ons nu enigszins onwaarschijnlijk. Maar... het is niet onmogelijk. Vettel mag in dit scenario ongetwijfeld Raikkonen aflossen, die met een welverdiend pensioen wordt gestuurd. Als Alfa Romeo bovendien het team is dat Mick Schumacher zijn Formule 1-debuut moet gunnen, kan Vettel bovendien een geweldige leermeester zijn voor de jongen, wiens vader Vettel juist de fijne kneepjes van het vak bijbracht.
Red Bull
Nauwelijks voor te stellen, maar we noemen de optie toch. Wat als Alexander Albon door de mand valt, Pierre Gasly niet echt doorkomt en Daniel Ricciardo bij Ferrari tekent? Als, als, als… inderdaad. Maar in dat geval zou een terugkeer bij Red Bull Racing zo gek nog niet zijn, als senior-driver naast Max Verstappen . Vettel kan in die wing-man functie nog gerust een paar jaar mee en zal zo hier en daar zijn overwinningen meepakken. En laten we wel zijn: Seb kan bij de immer op publiciteit beluste Oostenrijkers gerust nog wel een potje breken!
Audi, Porsche, BMW?
Oftewel, de laatste optie. De Ferrari-coureur kan zijn Formule 1-helm evengoed aan de wilgen hangen en een avontuur buiten de Formule 1 zoeken. De banden met BMW zullen er nog altijd zijn vanuit zijn junior-dagen aldaar en anders zijn er genoeg merken in de mondiale racewereld die een viervoudig wereldkampioen met open armen zouden verwelkomen. Het zou wel echt het einde van een tijdperk betekenen.
Meest gelezen