Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Waardeloos weekend Mercedes bewijst wat het team al dacht

Mercedes was he-le-maal nergens in Brazilië. Zowel de sprint- als de hoofdrace verliep dramatisch voor de zilverpijlen. Mercedes-teambaas Toto Wolff baalt, maar staat er niet meer van te kijken.

Mercedes-Brazil-RacingNews365
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Waar Mercedes in de Verenigde Staten nog flinke snelheid toonde en ook in Mexico redelijk competitief was, kon het team uit Brackley in Sao Paulo geen potten breken. In de sprintrace zakten Lewis Hamilton en George Russell al snel door hun banden heen. Op de zondag werd Hamilton ingehaald door verscheidene auto's en moest ploegmaat Russell de wedstrijd staken wegens een motorprobleem.

Als teambaas Toto Wolff na afloop van de Grand Prix gevraagd wordt hoe lang de inconsistente prestaties van de Duitse renstal voort blijven duren, geeft hij een lang, maar duidelijk antwoord tegenover onder meer RacingNews365. "Het ontwikkelen van deze auto slaat vooral op pleisters plakken", trapt de Oostenrijker af. "De auto is zó onvoorspelbaar. Als we nét wat verkeerd aanpassen, werkt niets meer en zitten we er zeven á acht tienden vanaf."

Pitstraat start? "Dat hebben we overwogen"

Op de vraag of het voor Mercedes zinvol was geweest om met één auto's uit de pitstraat te starten, antwoordt Wolff: "Ja, daar hebben we over nagedacht. Maar het probleem is fundamenteel en we hebben geen idee waar we het moeten zoeken. Dit leek ons de beste manier om punten maximale punten te scoren."

Het Mercedes-kopstuk vertelt dat de W15 er heel anders uit gaat zien dan de huidige bolide van de zilverpijlen. "We gaan heel veel veranderen. Dat wordt onze route. De auto van volgend jaar wordt fundamenteel anders. Vandaag is bevestigd dat dat de enige optie is."

Wolff stelt dat niet alleen zijn team problemen ervaart met de complexiteit van de huidige generatie F1-auto's. "Red Bull heeft het niet vaak fout, maar was niet competitief in Singapore. Aston Martin gaat van een race zonder punten naar een solide podiumfinish. McLaren kwam aan het begin van het seizoen niet eens uit Q1. Onze auto is zo onvoorspelbaar als maar zijn kan."

"Ik ben in dertien jaar F1 nooit optimistisch geweest"

Toch is Wolff enigszins blij dat het probleem aan de W14 fundamenteel lijkt te zijn. "Daardoor weten we dat we de complete filosofie van de auto aan moeten passen. We kijken uit naar het nieuwe seizoen en willen ons gaan concentreren op de nieuwe auto."

Als Wolff de vraag voorgelegd krijgt of de problematiek van dit seizoen voor duidelijkheid zorgt en dat dat vertrouwen en optimisme schept, reageert hij stellig. In Brazilië is in ieder geval duidelijk geworden dat hetgeen dat Wolff en consorten dachten inderdaad moet gebeuren: de Mercedes-bolide moet fundamenteel worden aangepast. Gelukkig is dat ook al even het plan voor volgend jaar.

"Weet je, ik ben in dertien jaar Formule 1 nog nooit optimistisch of vol vertrouwen geweest. Maar dat is misschien meer mijn probleem. In mijn hoofd is het glas altijd halfleeg. Wat we weten is dat we de auto compleet moeten veranderen. We slaan gewoon de plank mis ten opzichte van de acht jaar dat we vooraan reden."

Ook interessant:

In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is

Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.

Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Ford verwijst geruchten over gloednieuwe Red Bull-motor naar de prullenbak