Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Alpine ondanks een dure dubbele crash tevreden is

De druiven waren zuur voor Alpine aan het einde van de GP van Australië. Pierre Gasly leek op weg naar een topnotering. Bij de chaotische herstart aan het einde van de race crashten Gasly en teamgenoot Esteban Ocon echter hard. Geen punten en twee wagens volledig in de kreukels. Desondanks ziet teambaas Otmar Szafnauer toch lichtpuntjes.

Het was een triest beeld. De twee roze wagens van Alpine die na de herstart in het slot van de GP van Australië tegen de muur stonden. Overal lagen brokstukken en een finish in de top 5 voor Pierre Gasly was direct verdwenen. Teambaas Otmar Szafnauer kijkt toch met een tevreden gevoel terug, omdat de wagens zich voor het eerst konden meten met de topteams. "Hoewel Pierre niet blij was omdat hij zo dicht bij een vijfde plaats zat, was hij wel meer tevreden met het feit dat hij echt op dit niveau kon racen", zei de Amerikaan tegen onder meer RacingNews365 . Szafnauer is optimistisch over de mogelijkheden die er voor Alpine in het verschiet liggen nu de wagen beter is geworden. "Ons tempo is goed. We hebben nog twintig races te gaan, dus laten we upgrades introduceren. En als we dezelfde racepace kunnen hebben als de beste vijf wagens, dan is er veel mogelijk. Als je dit jaar racet om plek vier, dan strijd je ook om plek twee. Zo dicht zit het namelijk op elkaar."

Geen belangrijke veranderingen

In Djedda kon Alpine zich nog niet meten met de wagens van Ferrari en Mercedes. Waarom dat in Melbourne wel lukte is voor Szafnauer nog niet duidelijk. "We hebben geen belangrijke veranderingen doorgevoerd. We moeten kijken naar de oorzaak. We leren steeds meer over de setup. We hadden een kleine kleine upgrade, maar niet veel. Er zijn veel factoren die we moeten analyseren, begrijpen en zorgen dat we die kunnen gaan herhalen." De wagens van Alpine lagen uiteindelijk wel volledig in de kreukels. De grote vraag is nu of het team de bolides tijdig weer gereed kan krijgen voor er eind april weer gereden gaat worden in Azerbeidzjan. "Vanuit financieel oogpunt denk ik dat het wel goed komt. Dus ik denk niet dat er zorgen zijn. Het zal zeker duur zijn, dus als het niet was gebeurd, was het beter geweest", zegt Szafnauer. "Ik weet niet of we alle onderdelen tijdig klaar zullen hebben, dat is nog een beetje te vroeg om te zeggen. Maar we zullen er alles aan doen om voldoende reserveonderdelen mee te nemen naar de volgende race. En we hebben daar ook een upgrade die we gaan introduceren."

Extra motivatie

Dat het met de snelheid van de Alpines gedurende de race goed zat, gaf Pierre Gasly na de race ook aan. Voor de camera's van het Britse Sky Sports probeerde hij toch nog een positieve draai aan zijn race te geven, na zijn ongelukkige crash. "Ik zat nagenoeg de hele race in de versnellingsbak van Carlos (Sainz, red.). Ik kwam soms dichterbij aan Alonso en ik heb niet het gevoel dat we veel misten om echt met hen te kunnen vechten." "Dertig ronden lang had ik hen in het vizier en ik hoopte aan het einde misschien nog wat te kunnen versnellen. Dit was onverwacht, maar ik voelde me goed in de auto en dat is mooi voor de toekomst. Dat we de pace hadden om met deze teams te vechten, geeft extra motivatie voor de komende races."

Viaplay
x
Max Marko neemt voorschot op F1-afscheid Verstappen