Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Valtteri Bottas

Waarom Bottas tandeloos was op Monza

Valtteri Bottas kende een uitermate slecht weekend op Monza. Een rampzalige start zorgde ervoor dat hij in het middenveld terugkwam, waar hij uiteindelijk niet meer uitkwam. Daar lagen meerdere redenen aan ten grondslag.

Bottas Monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Uiteindelijk finishte Bottas als zesde in de Italiaanse Grand Prix, waardoor hij weinig punten in kon lopen op teamgenoot Lewis Hamilton, die na een inhaalrace als zevende over de streep kwam. Wel nam de Fin de tweede plek in het wereldkampioenschap weer over van Max Verstappen, die op moest geven met een kapotte Honda-motor. Bottas had waarschijnlijk op meer gehoopt, maar het mocht niet baten voor de Fin.

"Er waren verschillende redenen dat Valtteri moeite had om uit het middenveld te komen", zegt Shovlin in de nabeschouwing van het team. "Eén daarvan was dat de motor erg heet werd en we niet verwachtten in het verkeer terecht te komen en zo veel minder koeling te hebben. Daarom kreeg hij waarschuwingen op zijn stuur en we zeiden tegen hem dat hij wat meer naar de zijkant moest rijden, zodat er wat frisse lucht door de auto kon waaien. Dat maakte het voor hem wat lastiger."

Zo waren er nog meer redenen waarom Bottas niet bepaald als een warm mes door de boter sneed in het verkeer. "De banden werden eveneens heet, want als je in het verkeer zit, heb je minder downforce, glijdt je auto meer en heb je minder grip. Daarnaast dacht Bottas dat hij een lekke band had, nadat hij contact had na de start (met Lando Norris, red.). We dachten ook nog dat er schade aan de vloer of iets dergelijks was, maar aan de data te zien was alles oké."

"Dat maakte het wat lastiger, want normaal gesproken hebben we een 'overtake-button' waardoor we al onze elektrische energie op het rechte stuk kunnen gebruiken. Die tool hadden we niet tot onze beschikking", legt Shovlin uit. Tot slot kon men minder creatief omspringen met de hoeveelheid vleugel. "Normaliter kun je de achtervleugel zo stellen dat de auto sneller wordt op de rechte stukken of in de bochten. Dat geeft best een krachtig effect, maar op Monza zijn de achtervleugels al erg efficiënt. Ze genereren weinig weerstand en zeker met DRS wordt alle weerstand van de achtervleugel weggeveegd. Normaal gesproken zouden auto's ongeveer tien tot twaalf kilometer harder gaan als je DRS hebt. Maar als je de configuratie van Monza hebt, win je misschien vijf kilometer per uur."

Formule 1 GP Italië 2020 RN365 Nieuwsdossier

12 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull