Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Valtteri Bottas

Waarom Bottas tandeloos was op Monza

Valtteri Bottas kende een uitermate slecht weekend op Monza. Een rampzalige start zorgde ervoor dat hij in het middenveld terugkwam, waar hij uiteindelijk niet meer uitkwam. Daar lagen meerdere redenen aan ten grondslag.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Uiteindelijk finishte Bottas als zesde in de Italiaanse Grand Prix, waardoor hij weinig punten in kon lopen op teamgenoot Lewis Hamilton, die na een inhaalrace als zevende over de streep kwam. Wel nam de Fin de tweede plek in het wereldkampioenschap weer over van Max Verstappen, die op moest geven met een kapotte Honda-motor. Bottas had waarschijnlijk op meer gehoopt, maar het mocht niet baten voor de Fin.

"Er waren verschillende redenen dat Valtteri moeite had om uit het middenveld te komen", zegt Shovlin in de nabeschouwing van het team. "Eén daarvan was dat de motor erg heet werd en we niet verwachtten in het verkeer terecht te komen en zo veel minder koeling te hebben. Daarom kreeg hij waarschuwingen op zijn stuur en we zeiden tegen hem dat hij wat meer naar de zijkant moest rijden, zodat er wat frisse lucht door de auto kon waaien. Dat maakte het voor hem wat lastiger."

Zo waren er nog meer redenen waarom Bottas niet bepaald als een warm mes door de boter sneed in het verkeer. "De banden werden eveneens heet, want als je in het verkeer zit, heb je minder downforce, glijdt je auto meer en heb je minder grip. Daarnaast dacht Bottas dat hij een lekke band had, nadat hij contact had na de start (met Lando Norris, red.). We dachten ook nog dat er schade aan de vloer of iets dergelijks was, maar aan de data te zien was alles oké."

"Dat maakte het wat lastiger, want normaal gesproken hebben we een 'overtake-button' waardoor we al onze elektrische energie op het rechte stuk kunnen gebruiken. Die tool hadden we niet tot onze beschikking", legt Shovlin uit. Tot slot kon men minder creatief omspringen met de hoeveelheid vleugel. "Normaliter kun je de achtervleugel zo stellen dat de auto sneller wordt op de rechte stukken of in de bochten. Dat geeft best een krachtig effect, maar op Monza zijn de achtervleugels al erg efficiënt. Ze genereren weinig weerstand en zeker met DRS wordt alle weerstand van de achtervleugel weggeveegd. Normaal gesproken zouden auto's ongeveer tien tot twaalf kilometer harder gaan als je DRS hebt. Maar als je de configuratie van Monza hebt, win je misschien vijf kilometer per uur."

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Italië 2020

Het laatste nieuws over de Italiaanse Grand Prix, direct vanaf het bloedsnelle circuit van Monza.

12 reacties