Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Valtteri Bottas

Waarom Bottas tandeloos was op Monza

Valtteri Bottas kende een uitermate slecht weekend op Monza. Een rampzalige start zorgde ervoor dat hij in het middenveld terugkwam, waar hij uiteindelijk niet meer uitkwam. Daar lagen meerdere redenen aan ten grondslag.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Uiteindelijk finishte Bottas als zesde in de Italiaanse Grand Prix, waardoor hij weinig punten in kon lopen op teamgenoot Lewis Hamilton, die na een inhaalrace als zevende over de streep kwam. Wel nam de Fin de tweede plek in het wereldkampioenschap weer over van Max Verstappen, die op moest geven met een kapotte Honda-motor. Bottas had waarschijnlijk op meer gehoopt, maar het mocht niet baten voor de Fin.

"Er waren verschillende redenen dat Valtteri moeite had om uit het middenveld te komen", zegt Shovlin in de nabeschouwing van het team. "Eén daarvan was dat de motor erg heet werd en we niet verwachtten in het verkeer terecht te komen en zo veel minder koeling te hebben. Daarom kreeg hij waarschuwingen op zijn stuur en we zeiden tegen hem dat hij wat meer naar de zijkant moest rijden, zodat er wat frisse lucht door de auto kon waaien. Dat maakte het voor hem wat lastiger."

Zo waren er nog meer redenen waarom Bottas niet bepaald als een warm mes door de boter sneed in het verkeer. "De banden werden eveneens heet, want als je in het verkeer zit, heb je minder downforce, glijdt je auto meer en heb je minder grip. Daarnaast dacht Bottas dat hij een lekke band had, nadat hij contact had na de start (met Lando Norris, red.). We dachten ook nog dat er schade aan de vloer of iets dergelijks was, maar aan de data te zien was alles oké."

"Dat maakte het wat lastiger, want normaal gesproken hebben we een 'overtake-button' waardoor we al onze elektrische energie op het rechte stuk kunnen gebruiken. Die tool hadden we niet tot onze beschikking", legt Shovlin uit. Tot slot kon men minder creatief omspringen met de hoeveelheid vleugel. "Normaliter kun je de achtervleugel zo stellen dat de auto sneller wordt op de rechte stukken of in de bochten. Dat geeft best een krachtig effect, maar op Monza zijn de achtervleugels al erg efficiënt. Ze genereren weinig weerstand en zeker met DRS wordt alle weerstand van de achtervleugel weggeveegd. Normaal gesproken zouden auto's ongeveer tien tot twaalf kilometer harder gaan als je DRS hebt. Maar als je de configuratie van Monza hebt, win je misschien vijf kilometer per uur."

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Italië 2020

Het laatste nieuws over de Italiaanse Grand Prix, direct vanaf het bloedsnelle circuit van Monza.

12 reacties

    x