Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Formule 1-teams lijnrecht tegenover elkaar stonden in Australië

De keuze om dit weekend niet te gaan racen in Australië viel niet bij alle Formule 1-teams in goede aarde. Red Bull, AlphaTauri en Racing Point wilden zelfs maar wat graag. Het is echter niet verwonderlijk dat juist deze drie teams tegenover de grote autofabrikanten kwamen te staan.

Red Bull wilde wel racen hoor, in Australië, net zoals AlphaTauri en Racing Point. Dat terwijl Max Verstappen (dus mede namens Red Bull) de dag ervoor nog had geroepen dat als er één team niet kon rijden, er wat hem betreft helemaal niet gereden werd. De drie teams hadden daar in zekere zin maling aan, maar trokken aan het kortste eind. Want tegenover de teams die niet als dagelijkse business het verkopen van auto's hebben, staan spelers als Ferrari, Mercedes, Alfa Romeo, Renault, en McLaren. Dat zijn stuk voor stuk grootheden in de automobielindustrie en als zodanig beursgenoteerde bedrijven. Gezichtsverlies moest koste wat het kost voorkomen worden. Dat het laatstgenoemde team niet deel kon nemen aan het verdere weekend was sowieso duidelijk, aangezien de teamleden in quarantaine gingen. Mercedes wilde in eerste instantie wel gaan racen, maar werd teruggefloten door de hoogste Mercedes-baas , Ola Kallenius. Het coronavirus is een groot probleem en heeft wereldwijd al veel mensenlevens gekost. Toen het virus ook werd gesignaleerd onder de Formule 1-teams, was het voor het merendeel van de teams duidelijk dat daar de streep getrokken diende te worden. De grote automobielfabrikanten kunnen nu eenmaal niet geassocieerd worden met het riskeren van mensenlevens.

En een team als Red Bull kan dat wel? Natuurlijk niet, al straalt Red Bull maar wat graag het imago van daredevils uit, maar Red Bull is een andere branche actief dan Ferrari en Mercedes, namelijk met de wereldwijde verkoop van energiedrank. Het produceren van blikjes heeft niets van doen met racen op een circuit, in tegenstelling tot de core-business van de grote rivalen van het team van Max Verstappen. Voor AlphaTauri geldt hetzelfde als voor Red Bull, want het valt onder hetzelfde moederbedrijf. Racing Point heeft in zekere zin eigenlijk helemaal nergens omkijken naar, want dat team is het speeltje van een vermogend man, die enkel de belangen van zijn eigen portemonnee behartigt. Williams en Haas F1 zijn eveneens privéteams, en gaven naar verluidt aan de meerderheid te volgen. Het gaat misschien wat ver om de macht van de grote autofabrikanten de 'overwinning' in Australië toe te dichten, want uiteindelijk speelde met het besluit om de GP van Australië gelukkig ook nog gezond verstand mee. Het thema kan echter een nieuw hoofdstuk vormen in de relatie tussen de topteams, die door diverse technische perikelen toch al wat meer gespannen was dan normaal gesproken het geval is.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'