Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Hamilton pas na protest van Red Bull straf kreeg

Slechts 41 minuten voor de start van de Grand Prix van Oostenrijk werd er besloten om Lewis Hamilton officieel een gridstraf te geven, terwijl de zesvoudig wereldkampioen de dag ervoor al de fout in ging. Waarom duurde het zolang voordat de Brit zijn straf pas kreeg? Wedstrijdleider Michael Masi geeft antwoord op die vraag.

Max Verstappen mocht als tweede van start gaan tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, nadat Lewis Hamilton op het laatste moment een gridstraf kreeg en zodoende drie plaatsen naar achter schoof. Volgens wedstrijdleider Michael Masi kwam de herziening van de eerder uitgesproken vrijspraak, door beelden die op Twitter opdoken. "Toen we op zaterdag de beslissing moesten nemen over het incident, hadden we nog geen onboard-beelden van Lewis tot onze beschikking", aldus Masi tegenover onder andere RacingNews365 . "We werden pas op zondag door Red Bull gewezen op de onboard-beelden van Lewis. Die waren zaterdagavond laat online verschenen en Red Bull vroeg de racestewards of zij deze beelden hadden bekeken toen men besloot om Hamilton vrij te spreken. Dat hadden de stewards echter niet, omdat de beelden toen nog niet in hun bezit waren. Door de vraag van Red Bull werd de procedure opgestart om terug te komen op het eerdere besluit." Bij het zien van de onboard-beelden werd ook voor de racestewards duidelijk dat ze zaterdag het verkeerde besluit hadden genomen. Daarom kwamen zij op zondagochtend alsnog in actie om terug te komen op het eerder genomen besluit. Een procedure die pas sinds enkele jaren bestaat in de Formule 1. "Gelukkig kunnen we tegenwoordig terugkomen op onze beslissingen, wanneer er meer bewijs op tafel komt te liggen. Dat was in dit geval zo. Daarnaast is het niet dat Red Bull in beroep is gegaan tegen ons besluit, ze hebben slechts de vraag gesteld of we de onboard-beelden ter beschikking hadden. Omdat we die beelden niet tot onze beschikking hadden, was het mogelijk om nogmaals een onderzoek in te stellen, omdat we volgens de regels op dat moment spreken over een nieuw element in de zaak." Uiteindelijk besloot Mercedes nog voordat de definitieve beslissing werd genomen om al naar achter te schuiven op de grid. Volgens Masi waren de Duitsers niet blij met de late beslissing, maar is er juist gehandeld door de racestewards. "Ik denk dat je beslissingen moet kunnen nemen totdat de pitlane opent op zondag. Natuurlijk zouden we de beslissingen altijd al eerder willen nemen, maar uiteindelijk draait het erom om een eerlijke startopstelling te maken en dat is de stewards gelukt." Met medewerking van Dieter Rencken. Weet Red Bull zich dit weekend al te revancheren? Max Verstappen had immers een serieuze kans om de eerste race te winnen. Autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers bespreken dit en nog veel meer samen met host Thomas van Groningen in de RacingNews365 F1-podcast, hieronder te beluisteren.

Viaplay
x
LIVE Reacties na verrassende eerste vrije training GP China