Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Verenigde Staten 2023

Waarom het Haas-protest tegen Red Bull en de rest nagenoeg kansloos is

Haas gaat twee weken na dato nog in protest tegen de uitslag van de race in de Verenigde Staten. Waarom? En waarom zo laat? Welk FIA-probleem legt dit stiekem bloot en wat is de kans van slagen van dit protest? Een analyse.

Perez US
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Twee weken na de GP van de Verenigde Staten kwam tijdens het raceweekend in Brazilië het nieuws naar buiten dat Haas in protest gaat tegen de uitslag. Men heeft een zogeheten Right of Review aangevraagd, letterlijk vertaald het 'recht op herziening'. Waarom kan Haas dat nog zo lang na de race doen en wat houdt het proces in? Heeft het kans van slagen? We leggen het voor je uit.

Waarom gaat Haas in protest

Haas wil dat er opnieuw wordt gekeken naar de GP van de Verenigde Staten. Coureurs Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen finishten op P11 en P14, net buiten de punten. Tijdens het raceweekend was er veel te doen om de track limits op het Circuit of the Americas. Zo werd bijvoorbeeld de poleronde van Max Verstappen afgepakt en daarom moest hij vanaf P6 de race aanvangen.

Op zaterdag werden de track limits na de kwalificatie wat aangepast. De lijnen in sommige bochten werden dikker gemaakt, zodat de coureurs een beter referentiepunt hadden vanuit hun cockpit. Daardoor verbeterde de situatie wat. De acht geschrapte rondetijden op de kwalificatie van vrijdag, werden gevolgd door één overtreding in de Sprint Shootout op zaterdag.

In de sprint- en hoofdrace gingen de F1-coureurs echter vrolijk verder waar ze in de kwalificatie op vrijdag waren gebleven. In de sprintrace waren er 17 track limit-overtredingen, in de hoofdrace maar liefst 35. Maar volgens Haas waren dat er dus niet genoeg.

In de race op zondag hadden de geschrapte rondetijden betrekking op track limit-overschrijdingen in bochten 1, 6, 9, 11, 12, 13, 19 en 20. Wonderbaarlijk genoeg vermeldt de FIA er op zondag niet bij om welke bocht welke overtreding ging, terwijl men dat op zaterdag tijdens de sprint wel deed.

Haas heeft nu dus een Right of Review aangevraagd, waarbij men het heeft gemunt op Red Bull, Aston Martin en Williams, wiens coureurs mogelijk meer track limits aan de laars hebben gelapt. In het protest wordt niet duidelijk om welke coureurs het gaat, maar het zou naar verluidt om in ieder geval Perez, Albon en Stroll gaan.

In het bijzonder gaat het om bocht zes. Deze bocht werd door de FIA wel gemonitord, maar Albon kreeg twee weken geleden na een onderzoek geen straf. "De stewards bepalen dat - alhoewel er een indicatie is dat er mogelijk track limits zijn overtreden in bocht zes - het beschikbare bewijs niet genoeg is om op accurate en consistente wijze te concluderen dat er overtredingen hebben plaatsgevonden", luidde het oordeel twee weken geleden.

Right of Review

Haas heeft dus een Right of Review aangevraagd. Dat kan, binnen twee weken na de uitslag van een race nog worden gedaan. De FIA heeft namelijk in haar International Sporting Code opgenomen dat de teams recht hebben op een Right of Review. Oftewel, het team heeft er recht op dat de situatie nog eens wordt bekeken. Er zijn echter wel wat voorwaarden die daar aan hangen, want de situatie moet ten opzichte van twee weken geleden wel veranderen.

Als Haas haar Right of Review met succes wil gebruiken, dan zal men namelijk met nieuwe bewijzen moeten komen, zo stelt artikel 14.1.1 van de International Sporting Code van de mondiale autosportbond. "Als er in een FIA-kampioenschap een significant en relevant nieuw element wordt ontdekt dat ten tijde van de initiële beslissing niet bij de partijen bekend was, dan kunnen de stewards mogelijk hun beslissing opnieuw onder de loep nemen."

"In dat geval moeten de stewards elkaar ontmoeten (in persoon of online) op een samen te bepalen datum, moeten ze de betrokken partij of partijen oproepen om uitleg te komen geven en moeten ze een oordeel vellen aan de hand van de nieuwe elementen", aldus het document van de autosportbond.

De vraag is dus of Haas met nieuwe, nog niet eerder vertoonde en bovendien significante bewijzen kan komen. In de originele uitspraak vermelden de stewards dat ze alle 'beschikbare beelden' hadden bekeken, 'maar niet de CCTV-beelden'. Mogelijk dat Haas met die CCTV-beelden de stewards nog wil overtuigen.

Een nieuwe camerahoek, die de stewards misschien nog niet hadden gezien, hoeft echter niet per se significant bewijs te zijn. De stewards beslissen bij een aanvraag of het bewijs relevant is en als zij daar over hebben besloten, kan daar niet meer in beroep worden gegaan.

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

Kans van slagen klein

De afgelopen jaren zijn er meerdere keren Right of Reviews aangevraagd door verschillende teams. In 2019, toen Sebastian Vettel een straf kreeg omdat hij in Canada in gevecht met Hamilton van de baan raakte en volgens de stewards op gevaarlijke wijze terugkwam. Hij verloor door een vijf seconden straf de zege.

In 2021 vroeg Red Bull na de GP van Groot-Brittannië een Right of Review aan, nadat Hamilton Verstappen van de baan tikte. De Brit kreeg tien seconden straf, won de race alsnog en Red Bull wilde achteraf een zwaardere straf zien. Als 'nieuw' bewijs lieten zij zelfs Alex Albon tijdens een 'filmdag' de lijnen van Verstappen op Silverstone nabootsen, om zo aan te tonen dat Hamilton het anders had kunnen doen.

Later dat jaar deed Mercedes andersom hetzelfde. In Brazilië vochten Verstappen en Hamilton opnieuw een verhitte strijd uit, waarbij de Nederlander op het randje van het toelaatbare balanceerde met zijn acties op de baan. Een straf kreeg hij tijdens de race niet, maar Toto Wolff en consorten hoopten daar na afloop nog verandering in te brengen.

Vorig jaar vroeg Haas, eveneens in de VS, een Right of Review aan, omdat Alonso met een onveilige Alpine zou hebben rondgereden na zijn bijzondere clash met Lance Stroll. Eerder dit jaar wilde Ferrari dat de uitslag van de GP van Australië werd aangepast, nadat een late safety car ervoor zorgde dat een vijf seconden straf voor Sainz hem heel erg pijn deed.

Wat al deze bovenstaande zaken met elkaar in gemeen hebben? Ze werden stuk voor stuk afgewezen. In sommige zaken werd er geoordeeld dat er inderdaad nieuwe bewijzen boven tafel waren gekomen, maar significant werden deze bewijzen niet bevonden. Dat dat dit keer wel gaat gebeuren, lijkt zeer onwaarschijnlijk.

Het protest legt vooral een groot probleem bloot dat de FIA op moet gaan lossen: track limits. Het kan niet zo zijn dat er twee weken na een race nog onduidelijkheid heerst over een race omdat iemand net wel of net niet buiten de lijntjes heeft gekleurd. Werk aan de winkel voor het veiligheidsorgaan, want dit is eigenlijk een beetje beschamend.

Ook interessant:

In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is

Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.

Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
FIA CEO FIA legt functie neer