Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull genoodzaakt was om de strategie van Verstappen aan te passen

Max Verstappen was tijdens de GP van Rusland niet helemaal blij met de strategie van Red Bull. De Nederlander had problemen om zijn banden in het juiste venster te houden. Helmut Marko was dan ook zeer blij dat het begon te regenen.

Vanaf de twintigste positie moest Max Verstappen een inhaalrace rijden. Dat lukte hem fantastisch met een tweede plaats, maar aanwaaien kwam deze allerminst. Lange tijd leek P6 het maximale te zijn, terwijl rivaal Lewis Hamilton streed voor de zege. In de openingsfase van de race reed Verstappen op de harde band. Daarop haalde hij diverse coureurs in, waaronder concurrenten Valtteri Bottas en Charles Leclerc. Verstappen ging zelfs zo goed dat hij ook Hamilton weer enkele seconden voor hem zag rijden. Maar toen stokte de opmars plots. De Nederlander klaagde over de boordradio dat zijn linker voorband eraan was. De grip verdween en Verstappen moest eerder dan gepland zijn pitstop maken, om te wisselen naar de medium band. Te meer omdat Hamilton zijn stop maakte en Red Bull deze wilde coveren. Op de medium band wist Verstappen nauwelijks meer verder naar voren te komen en hij werd zelfs ingehaald door Fernando Alonso. Probleem was dat zijn banden oververhit raakten door steeds in de DRS-trein te rijden. Daarmee sleten de banden sneller in de eerste stint en werd de stint op de medium band eigenlijk net iets te lang. Hierdoor was Verstappen veelal zijn banden aan het managen, in plaats van aan te vallen. Red Bull-adviseur Helmut Marko legt in gesprek met de Duitse media uit wat er mis ging tijdens Verstappens inhaalrace. "De regen heeft ons geholpen. Max heeft op het juiste moment naar de intermediates gewisseld. Hij kwam goed door het veld, maar helaas sleten zijn banden te snel. Daardoor waren wij genoodzaakt om onze strategie te wijzigen. Een podium was niet mogelijk geweest zonder de regen." Marko heeft veel vertrouwen in de komende races en verwacht dat Hamilton dan aan de beurt is om zijn motor te wisselen: "Ik hoop dat onze informatie correct is. Want dan zal Lewis ook nog van motor moeten wisselen. Van de laatste plaats op de grid naar het podium rijden is niet zo makkelijk." "De circuits die nu komen zijn in ons voordeel. Zeker de hogergelegen circuit van Brazilië en Mexico. We moeten winnen en we zullen weer aanvallen." Verstappen kijkt tegen een achterstand van slechts punten aan ten opzichte van Hamilton met nog zeven races te gaan.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'