Het seizoen begon nog voortvarend voor Red Bull. In de eerste vier races waren er maar liefst drie 1-2'tjes, waarmee er al gelijk een voorschot werd genomen op de constructeurstitel. Maar vanaf de Grand Prix van Miami gaat het bergafwaarts met de Oostenrijkse equipe. In de negen races vanaf Miami won Red Bull er 'slechts' drie. Mercedes pakte net zoveel overwinningen, McLaren wist met zowel Lando Norris als Oscar Piastri een zege te veroveren en Charles Leclerc won zijn thuisrace in Monaco.
Na de eerste zeven races, die kaap werd na de Grand Prix van Emilia-Romagna gerond, was het verschil tussen Red Bull en de toenmalige nummer twee Ferrari 56 punten. De voorsprong liep vervolgens terug om vervolgens weer op te lopen naar 71 punten na de GP van Groot-Brittannië. Dat is het grootste verschil geweest in het constructeurskampioenschap tussen de nummer één en twee, waarna Ferrari ook gelijk werd afgelost door McLaren als grootste concurrent van Red Bull.
De jacht op Red Bull is dus echt ingezet en de Oostenrijkse renstal zal er alles aan moeten doen om de titel over de streep te kunnen trekken. McLaren is namelijk zeer goed bezig en met twee coureurs die vrijwel altijd goede punten scoren, kun je stellen dat Red Bull een zware strijd wacht. Wat verder opvalt is de grote opmars van Mercedes. Het team uit Brackley brengt vrijwel elke race updates en lijken ook telkens te werken. De grootste beloning is dat de Zilverpijlen van de afgelopen vier GP's er drie hebben gewonnen.
Ferrari is toch wel het lelijke eendje in het gezelschap. De start van het seizoen was nog veelbelovend, of was dat alleen maar omdat McLaren en Mercedes het nog niet goed voor elkaar hadden? Misschien stellen ze zichzelf ook die vraag in Maranello. Feit is dat Ferrari de minste punten in de laatste zeven wedstrijden heeft gescoord van de vier topteams.
Verder is het stuivertje wisselen tussen RB en Haas. Want waar de Italianen is de eerste zeven races de meeste punten pakten, wist Haas vooral met Nico Hulkenberg een slag te slaan in Oostenrijk en Groot-Brittannië. Alpine zit er ook steeds beter in, al moeten de Fransen het nog doen met elf puntjes, terwijl Williams de eerste punten van het jaar scoorde in Monaco. Voor Stake F1 lijkt het een lang, lang jaar te worden, want zelfs één enkel puntje zat er nog niet in...
Bekijk hieronder de verschillen tussen de teams in de eerste zeven en de laatste zeven races in de eerste seizoenshelft!
Aantal punten in de eerste 14 races
# | Team | Eerste zeven races | Laatste zeven races |
---|---|---|---|
1. | Red Bull | 268 | 140 |
2. | McLaren | 154 | 212 |
3. | Ferrari | 212 | 133 |
4. | Mercedes | 79 | 187 |
5. | Aston Martin | 44 | 29 |
6. | RB | 20 | 14 |
7. | Haas | 7 | 20 |
8. | Alpine | 1 | 10 |
9. | Williams | 0 | 4 |
10. | Stake F1 | 0 | 0 |
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!