Het analyseren van het seizoen van Red Bull, puur kijkend naar de competitiviteit van de RB21, is moeilijker is dan het lijkt. Het prestatieverloop van de RB21 kende bepaal geen rechte lijn. Red Bull viel niet alleen duidelijk terug, maar kende ook fases van stilstand in de ontwikkeling. Daarom was het lastig om te voorzien dat ze aan het einde van 2025 zo voor de dag zouden komen.
De RB21 was competitief aan het begin van het seizoen, al ging het ook toen niet om een auto die op het niveau van McLaren was. De Grand Prix van Japan bleek de uitzondering op die regel, maar gaandeweg werd duidelijk dat de RB21 minder effectief was op circuits die vragen om snelle en nauwkeurige wisselingen van bochten. Alleen onder specifieke omstandigheden, zoals op Suzuka, ging het goed. De lange doordraaiers en de technische aard van het Japanse circuit belonen auto's met veel grip aan de achterkant.
Op conceptueel vlak leek de RB21 simpelweg niet de juiste balans te hebben gevonden, iets waarvan Max Verstappen zelf al aangaf dat dit gevoelige punt al in 2024 verloren was gegaan. Er mag dan ook veel gewicht worden gehangen aan de uitspraken van Laurent Mekies, die aangaf dat de ontwikkeling van de RB21 vooral werd voortgezet om te begrijpen wat voorheen mis ging.
Bekijk hieronder de tekeningen van de RB21 in Japan. De tekst gaat daarna verder.
De technische ommekeer
Met andere woorden: vanaf de Grand Prix van Italië werd duidelijk dat het gedrag van de RB21 op een aantal circuits en onder verschillende omstandigheden meer in lijn lag met de verwachtingen en vooral met de data uit de simulaties. Dat hing samen met de introductie van een nieuwe vloer in Monza.
Toch had Red Bull het op bepaalde momenten nog lastig, ook als een circuit op papier ideaal bij de eigenschappen van de auto leek te passen. Interlagos was een goed voorbeeld, omdat de performance daar precies het tegenovergestelde liet zien van wat werd verwacht.
Dit gegeven vormt het bewijs dat de ontwikkelingen na de zomerstop, met uitzondering van de nieuwe vloer, niet doorslaggevend zijn geweest voor een echte verbetering in performance. Het grillige karakter van de auto van Verstappen bleef bestaan, maar het verschil was dat het dynamische gedrag voorspelbaarder werd dan voorheen. Daardoor kon Red Bull de afstelling ook beter beheersen.
In essentie vertoonde de RB21 een karakter dat volledig in lijn lag met dat van haar voorganger en de ontwikkeling kwam dan ook langzaam tot stilstand. Net als vorig jaar leek de terugval richting het einde van het seizoen minder uitgesproken, vooral qua kampioenschapspositie ten opzichte van McLaren, maar zeker niet in absolute prestaties.
In zekere zin lijkt het gerechtvaardigd om te stellen dat als Max de rijderstitel had gewonnen, dit resultaat slechts oppervlakkig de kwetsbaarheden van het RB21-project zou hebben verhuld. Uiteindelijk bleef de auto qua pure performance ver verwijderd van de effectiviteit van de MCL39.
Bekijk hieronder de tekeningen van de RB21 aan het einde van het seizoen.
Meest gelezen
In dit artikel













Praat mee!