Er werd al langer over gesproken en nu is het moment dan daar: Max Verstappen pakt een gridstraf. RacingNews365 begreep al eerder dat er een nieuwe verbrandingsmotor in de RB20 wordt gestoken en dat is bevestigd door de FIA. Dat komt de Nederlander dus op een gridstraf van tien plekken te staan.
Feit is in ieder geval dat de problemen voor Verstappen begonnen in Canada. Daar werd al duidelijk dat de Nederlander op een gegeven moment een gridstraf moest pakken. Tijdens de tweede training in Montreal kampte Verstappen namelijk met een ERS-probleem, waarna Honda constateerde dat er ook andere onderdelen van de motor waren aangetast.
Waarom kiezen Verstappen en Red Bull er dan voor om de penalty in België te pakken? In 2022 en 2023 won Verstappen namelijk met een gridstraf op zak alsnog de race. Het laat in ieder geval zien dat de Red Bull eerder goed ging op het circuit in de Ardennen en bovendien is inhalen niet zo heel lastig op de lange rechte stukken. Ook al is Verstappen niet meer zo dominant als vorig jaar, hij moet toch in staat zijn om ver naar voren te komen.
Wanneer krijg je een straf?
Maar hoe zit het nu weer precies met de regels omtrent een gridstraf? Een power-unit in de Formule 1 bevat een zevental onderdelen: de verbrandingsmotor (ICE), de turbocompressor (TC), de MGU-H, de MGU-K, de energy store (ES), control electronics (CE) en het uitlaatsysteem (EX). Als je meer exemplaren gebruikt dan is toegestaan, krijg je een penalty. Zo kreeg Pierre Gasly eerder dit jaar al een gridstraf van in totaal 50 (!) plekken voor de Grand Prix van Groot-Brittannië, omdat hij daar vijf onderdelen verving.
In totaal mag je maximaal vier verbrandingsmotoren, turbocompressoren, MGU-H's en MGU-K's gebruiken zonder straf. Van de energy stores en control electronics mag je er slechts twee gebruiken, gevolgd door acht uitlaatsystemen. De eerste keer dat er een extra element wordt gebruikt, wordt er een straf van tien plekken opgelegd. Als dat nog een keer gebeurd, wordt er telkens een straf van vijf plekken uitgedeeld.
Verstappen zit inmiddels aan zijn vijfde verbrandingsmotor, waardoor hij dus een straf krijgt. De concurrentie (zie in de tabel hieronder) staat er wat dat betreft een stuk beter voor, maar 'mist' de kans om op een baan waar inhalen relatief makkelijk is, een minder kostbare gridstraf op te lopen. Voor Verstappen is het in ieder geval duidelijk dat hij in het beste geval vanaf de elfde plaats gaat vertrekken voor de GP van België.
Bekijk hieronder het overzicht van het aantal motoronderdelen van de concurrentie!
Hoeveel onderdelen heeft iedere coureur tot nu toe gebruikt? (t/m GP Hongarije)
Coureur | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE | EX |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Max Verstappen | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 |
Sergio Perez | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 |
Lando Norris | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Oscar Piastri | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Charles Leclerc | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 |
Carlos Sainz | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 |
Lewis Hamilton | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
George Russell | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!