Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Waarom Verstappen eigenlijk de 'snelste' F1-coureur was tijdens de testdagen

Pirelli heeft data gedeeld over de nieuwe banden, die tijdens de testdagen in Barcelona uitvoerig zijn getest. Alle 18-inch banden werden uitgeprobeerd en met de data kunnen we iets meer duiding geven aan de tijden. Als we gaan rekenen waren Charles Leclerc en Max Verstappen de snelste coureurs, maar of we aan de hand daarvan harde conclusies kunnen trekken, is nog maar de vraag.

Verstappen Barcelona Test
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Alle vijf bandencompounds waren tijdens de testdagen in Barcelona beschikbaar voor de coureurs. Kijken naar de totale tijdenlijst, kunnen we zien dat Lewis Hamilton de snelste was. Op dag drie klokte hij een 1.19,138. Zijn ronde reed hij op de zachtste band: C5.

Zijn teamgenoot, George Russell, stond tweede op de volledige lijst. Hij reed 1.19,233. Dat deed hij eveneens op de C5-band op de ochtend van de laatste testdag. Onder de Mercedes-coureurs staat Sergio Perez. De Mexicaan reed op vrijdag een 1.19,556 op de zachte C4-band. Een stapje harder dus dan Hamilton en Russell.

Achter hem vinden we Norris, wiens snelste ronde eveneens op C4-banden werd neergezet. Deze ronde zette hij wel neer op de eerste testdag. Charles Leclerc en Max Verstappen staan op vijf en zes op de lijst, maar reden beiden hun snelste ronde op de medium C3-band, zoals hieronder in het overzicht is te zien.

Snelste ronden coureurs

Coureur Band Beste tijd Tijdstip Testdag
Hamilton C5 1:19.138 17:52:42 3
Russell C5 1:19.233 12:25:29 3
Perez (C4) 1:19.556 17:27:39 3
Norris (C4) 1:19.568 17:46:55 1
Leclerc (C3) 1:19.689 17:33:42 2
Verstappen (C3) 1:19.756 11:31:15 3
Vettel C5 1:19.824 12:37:00 3
Gasly (C4) 1:19.918 17:25:27 2
Sainz (C3) 1:20.072 17:48:28 3
Ricciardo (C4) 1:20.288 17:18:47 2
Albon (C4) 1:20.318 16:00:14 3
Latifi (C4) 1:20.699 10:57:34 3
Alonso (C3) 1:21.242 09:33:56 3
Mazepin (C3) 1:21.512 18:00:25 2
Tsunoda (C3) 1:21.638 12:15:39 1
Zhou (C3) 1:21.885 17:36:48 2
Stroll (C3) 1:21.920 11:55:26 2
Schumacher (C3) 1:21.949 11:43:09 2
Ocon (C3) 1:22.164 17:31:10 2
Bottas (C3) 1:22.288 12:56:43 2
Kubica (C3) 1:25.909 12:44:05 1

Pirelli over de deltatijden

Mario Isola, de motorsportbaas bij Pirelli, vertelt wat de verschillen tussen de verschillende banden zijn qua tijden. Ten minste, wat de Italiaanse bandenleverancier schat na afloop van de testdagen. "Tijdens de testdagen hebben we veel data verzameld en we zijn goed op weg om ons doel te bereiken", vertelt hij aan onder meer RacingNews365.

"Onze data zegt dat de delta ongeveer 0.5 seconde is tussen twee verschillende compounds. Op de eerste dag hier was de delta tussen de harde C2 en medium C3 heel hoog. In sommige omstandigheden werkt de C3 heel goed, omdat het een zachtere compound is. Daardoor wist deze band meer grip te vinden, terwijl de harde C2 niet in het ideale werkvenster kwam. Daarom was het verschil tussen die twee banden zo groot: soms wel meer dan 1.5 seconde per ronde."

"Op donderdag was dat al gedaald tot ongeveer een seconde. Dat betekent dat de harde C2 in warmere omstandigheden meer grip weet te vinden, terwijl de medium C3 iets meer lijdt, omdat deze zachter is, zal de delta dus minder zijn. Ik kan je de precieze delta tussen de banden niet vertellen, maar het zal ongeveer 0.5, 0.6 à 0.7 zijn, iets in die richting."

Wat betekent dat?

Het is lastig om harde conclusies te trekken, omdat we weinig kennis hebben over de hoeveelheid brandstof die de auto's in hun tanks hadden ten tijde van hun snelste ronden. Er van uitgaande dat de teams ongeveer even veel brandstof aan boord hadden, dan zouden Leclerc en Verstappen dus de snelste zijn, omdat de delta tussen hun C3-banden en de zachte C5-banden van Hamilton en Russell minstens een seconde is.

Ook Norris en Perez zouden met die gedachte sneller zijn dan Lewis en George. Het is in ieder geval goed om stil te staan bij het feit dat de lijst met rondetijden niet het hele plaatje geeft. Tijdens de testdagen is dat natuurlijk nooit het geval. Over twee weken, in Bahrein, krijgen de teams en coureurs een nieuwe kans om de nieuwe banden uit te proberen en zullen we weer nieuwe voorzichtige vergelijkingen kunnen maken. Waar de teams echt staan, weten we echter pas aan tijdens het eerste raceweekend in Bahrein.

Ook interessant:

Hamilton krijgt het zwaar en moet niet alleen Verstappen van zich afschudden

In de nieuwste RN365-podcast bespreken we het gedwongen vertrek van Michael Masi en oordelen Viaplay-expert Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers dat Hamilton het zwaar gaat krijgen met Verstappen, maar ook met anderen. Beluister de nieuwste aflevering hieronder.

Formule 1 wintertest Barcelona 2022 RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull