Na de Grand Prix van Italië gingen alle alarmbellen af bij Red Bull. Max Verstappen en Sergio Perez kwamen er niet aan te pas en moesten het met de zesde en achtste plaats doen. De balans was ver te zoeken in de RB20, die aan het begin van het seizoen nog ruimschoots de snelste auto van het veld was. Waar is het toch misgegaan?
Waarschijnlijk bij de recente updates van Red Bull. In plaats van snellere rondetijden hebben de nieuwe onderdelen veelal voor balansproblemen gezorgd, terwijl teams als McLaren en Mercedes wél grote stappen hebben gezet. Het maakt dat de voorsprong van Red Bull in het constructeurskampioenschap als sneeuw voor de zon is verdwenen. McLaren moet 8 punten zien goed te maken en Lando Norris begint Verstappen ook steeds meer in het vizier te krijgen in het rijderskampioenschap.
Natuurlijk wordt er achter de schermen hard aan een oplossing gewerkt. Oké, de Grand Prix van Azerbeidzjan en Singapore kwamen te vroeg voor een significante update, maar in Austin moet het gaan gebeuren. Daar verwacht Red Bull een oplossing door te voeren en weer competitiever voor de dag te komen. Dat is ook broodnodig om de beide titels veilig te stellen. Maar hoe gek het ook klinkt, er moet niet alleen een oplossing komen om het huidige seizoen te redden. Stiekem is de aanstaande update enorm belangrijk voor 2025.
Budget cap
Waarom? Omdat 2025 voor de Formule 1-teams grotendeels in het teken zal staan van 2026, wanneer er nieuwe reglementen worden geïntroduceerd. Teams hebben te maken met een budget cap en mogen niet onbeperkt geld spenderen, terwijl het officieel pas vanaf 1 januari is toegestaan om de nieuwe auto voor 2026 te ontwikkelen. Het maakt dat de meeste middelen niet in de auto van volgend jaar worden gestoken. Dan begin je immers met een enorme achterstand aan het nieuwe tijdperk.
Het is dan ook niet gek dat er geruchten over Red Bull op gang kwamen. Het team zou de auto van volgend jaar opofferen om de fundamentele problemen aan de RB20 op te lossen in Austin. Of Red Bull echt zo hard van stapel loopt, valt te bezien, maar feit is wel dat de update voor de Grand Prix van Verenigde Staten veel invloed gaat hebben op 2025. Wanneer de balansproblemen én problemen met hobbels en kerbstones nu niet worden opgelost, is het aannemelijk dat ze volgend jaar ook bestaan. Het concept voor volgend jaar is allang uitgetekend en Red Bull heeft niet de mogelijkheid om komende winter extreem veel aan te passen.
Er is Red Bull namelijk ook veel aan gelegen om in 2026 competitief te zijn. Het team bouwt voor het eerst een eigen motor met hulp van Ford en doet dat op het moment dat er geruchten over de toekomst van Max Verstappen op gang zijn gekomen. De Nederlander blijft het team nu nog trouw, maar vanuit kamp Verstappen worden er wel waarschuwingen afgegeven aan Red Bull. Het moet snel beter, anders gaan we langzaamaan om ons heen kijken. Vooral Mercedes en Aston Martin zullen de situatie nauwlettend in de gaten houden, zéker als het motorproject geen vliegende start kent.
Cruciaal
Red Bull én Verstappen gaan dus aan een hele belangrijke periode beginnen. Op korte termijn staan er twee titels op spel en tegelijkertijd krijgen we in de Verenigde Staten voor het eerst een voorbode te zien voor 2025. Is Red Bull in staat om de problemen nu op te lossen, of wacht er een drukke winter waarin de klok blijft tikken en het de vraag is of het team dan wel het tij kan keren? Bepaalde problemen bestaan al meer dan een jaar.
Eén ding is zeker: Verstappen zal Red Bull op scherp blijven zetten. De coureur noemde de beide wereldtitels 'niet realistisch' na de Grand Prix van Italië en neemt niet genoegen met de huidige situatie. Stel dat Verstappen volgend jaar dezelfde problemen ervaart, de titel misschien niet binnen handbereik is én er twijfels over de Red Bull Powertrains-motor voor 2026 blijven bestaan. Staan de neuzen binnen het team dan nog dezelfde kant op? Dat is niet zeker, dus Red Bull moet snel uit het dal klimmen.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!