Zat Max Verstappen er in de eerste vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Singapore nog goed bij, in de tweede training moest hij meer terrein prijsgeven. Zelf sprak hij direct na afloop van die sessie al van een vertekend beeld en daar lijkt niks aan te zijn gelogen. Er is alle reden tot optimisme binnen Red Bull, wél aan de kant van Verstappen althans.
In de tweede vrije training reed Max Verstappen uiterst weinig. Zes ronden maar, dat terwijl dit de enige oefenmeters in de avond waren, voordat het er in de kwalificatie en de race echt om gaat. Een racesimulatie reed hij niet, maar 'gelukkig' reed men een soort van racesimulatietje in de ochtend, zo verklapte Helmut Marko.
Die ochtend verliep dus sowieso beter. Nee, Verstappen reed niet de snelste tijd, dat deed Lewis Hamilton. Echter, Verstappen klokte zijn tijd veel vroeger in de sessie op het moment dat de baan nog veel 'groener' was en daardoor per definitie minder snel. Die ronde moest dus in perspectief worden gezet. Niet voor niks noemde Max Verstappen de auto met terugwerkende auto 'goed' in de eerste vrije training.
Anderen bekeken ook:
Wat ging er mis voor Red Bull?
Waar het dan mis ging? Na VT1 ging men op zoek naar verbeteringen in de auto, maar de auto stond die aanpassingen niet zomaar toe, zo luidde de wat cryptische uitleg. Lang verhaal kort: het duurde lang om de auto te voorzien van een andere setup die bij nader inzien niet eens bracht wat ze ervan hadden gehoopt, maar de basis vanuit VT1 was goed en dat biedt hoop.
"Moeten we nog wel even de problemen van vandaag zien op te lossen", voegde Marko daar haastig aan toe, maar Red Bull heeft dit seizoen keer op keer laten zien zeer goed terug te kunnen komen na een tegenvallende vrijdag. Het verlossende woord kwam volgens Auto, Motor und Sport van topontwerper Adrian Newey: "We hebben de snelheid."
Door het gebrek aan meters, niet alleen bij Verstappen, maar ook bij Sergio Perez, moet men in de derde vrije training nog wel even aan de bak: "We hebben de banden nog niet volledig kunnen evalueren, dus dat moeten we in de derde vrije training doen."
Anderen bekeken ook:
Concurrerende teams ook niet probleemloos
Bovendien hadden de concurrerende teams ook zo hun sores. Lewis Hamilton stapte met hoofdpijn uit zijn W13, nadat het fenomeen porpoising op het Marina Bay Street Circuit toch weer een issue was. En bij Ferrari was het Charles Leclerc die veel tijd verloor, eveneens omdat Ferrari veel tijd kwijt was aan setup-werk. Dat gezegd hebbende, moet Mercedes op zijn minst als een outsider voor dit weekend worden gezien.
Over één ronde was Mercedes misschien geen partij voor Ferrari (niet in VT2, althans), maar in een racesimulatie kwamen de rondetijden naar Mercedes toe, naarmate Ferrari wat sneller last had van bandendegradatie. Zo kon het zijn dat Carlos Sainz en George Russell vergelijkbare gemiddelde rondetijden lieten noteren over een stint van negen ronden, een stint waarin Sainz in de eerste paar ronden de snellere was.
Red Bull gaf in VT2 voor wat betreft een racesimulatie niet thuis en in VT1 was de genoemde racesimulatie van Red Bull niet zo uitgebreid als die van de concurrentie in VT2. Maar daarvoor moeten we dus vertrouwen op de woorden van Marko en Newey.
Ook interessant:
Verstappen moet even wachten op zijn tweede Formule 1-wereldtitel
De Grand Prix van Singapore staat voor de deur en dat betekent natuurlijk dat de mannen van RacingNews365 in de nieuwste Formule 1-podcast weer uitgebreid vooruitblikken op het raceweekend. Beluister de podcast hieronder!
Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!
Kortom, het ideale avondje uit!
Bestel snel jouw tickets op=op