Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen op moet passen voor het oprukkende Ferrari

Aankomend seizoen wil Max Verstappen zijn Formule 1-kroon gaan verdedigen. Vorig jaar moest hij eigenlijk alleen Lewis Hamilton van zich af schudden, maar komend jaar kan of kunnen daar nog wel eens een of twee coureurs meer bij komen.

De laatste twee seizoenen waren Mercedes en Red Bull de twee topteams in de Formule 1. In 2019 en de jaren daarvoor deed Ferrari nog mee, maar aan het einde van het seizoen zakte het helemaal weg. In 2020 was het team vervolgens nergens meer, nadat het een nieuwe motor moest bouwen in een korte tijd en de plank ook aerodynamisch een beetje mis sloeg. In 2021 krabbelde het team weer wat terug, maar het gat naar Red Bull en Mercedes was nog steeds aanzienlijk. Toch mogen ze in 2022 absoluut niet uitgevlakt worden, want Ferrari lijkt het team te zijn dat het meeste aanspraak maakt op aansluiting met de top twee. We leggen uit waarom.

Meer ontwikkeltijd voor Ferrari

We gaan in 2022 een nieuw tijdperk in, waardoor iedereen op een manier weer helemaal op nul begint en elke minuut ontwikkeltijd van groot belang kan zijn. Ferrari kon zich door de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes langer en beter focussen op de wagen voor 2022. Daarbovenop kreeg Ferrari vorig jaar meer windtunneltijd dan Red Bull en Mercedes. Relatief nieuwe regels zorgen er namelijk voor dat een team meer tijd in de windtunnel krijgt naar mate ze lager in het kampioenschap zijn geëindigd. Omdat Ferrari in 2020 als zesde eindigde, mogen ze 10% meer tijd in de windtunnel doorbrengen dan de twee andere grote teams. Zeker in combinatie met een compleet nieuwe auto kan het een mooi voordeel opleveren, omdat de windtunnel dan van een nog groter belang is. Of Ferrari daadwerkelijk weet te profiteren van deze regels, moet natuurlijk nog blijken.

Nieuwe motor

Niet alleen kan Ferrari op aerodynamisch vlak een stap maken door hun toegenomen windtunneltijd, ook op motorisch vlak kunnen ze flinke progressie gaan boeken. Afgelopen seizoen was er al veel progressie te zien, al was dat na het desastreuze 2020-seizoen ook niet heel lastig. Alle geluiden die uit de motorfabriek in Italië komen en in de Italiaanse media rond galmen zijn in ieder geval zeer positief. Het vermogensverlies door de nieuwe brandstof, die dit jaar 10% duurzaam moet zijn, heeft Ferrari naar verluidt al lang en breed goed gemaakt en de betrouwbaarheid is feilloos. Of de motor mee kan op het niveau van Mercedes en in mindere mate Honda, dat moet nog blijken, maar het team komt in ieder geval met een gloednieuwe krachtbron, terwijl de twee grote concurrenten een doorontwikkeling van hun vorige motor tot hun beschikking zullen hebben.

Goede faciliteiten en structuur

Aan de faciliteiten van Ferrari zal het ook zeker niet liggen. In Maranello beschikken ze net als Red Bull en Mercedes over de meest moderne Formule 1-fabriek en de afgelopen jaren hebben ze in Italië hard gewerkt aan een gloednieuwe state-of-the-art simulator, waarmee ze weer een klein voordeeltje moeten behalen ten opzichte van de andere teams. Op dat vlak kan Ferrari dan ook uitblinken ten opzichte van andere teams. Ook al moet de Scuderia zich net als andere teams aan het budgetplafond houden, uit de faciliteiten in Maranello kan men meer halen dan kleinere teams kunnen met hun materiaal. Ook is er de laatste twee jaar het een en ander veranderd binnen de leiding van het F1-team. Er werd een herstructurering doorgevoerd, waarbij er nieuwe departementen werden opgericht die tezamen Ferrari weer terug naar de top moesten brengen.

Solide coureurs

Zoals een topteam betaamd, beschikt Ferrari ook over een ijzersterk coureursduo. Met Charles Leclerc en Carlos Sainz heeft de Scuderia twee topcoureurs in huis. Bovendien is het een jong duo, dat nog wel even mee kan gaan. De twee doen ook weinig voor elkaar onder, wat in een strijd met Mercedes en Red Bull belangrijk is. Op het moment dat een Russell of een Perez verzaakt, zouden de Ferrari-mannen Verstappen en Hamilton in theorie met zijn tweeën kunnen bestoken. Dan moeten ze wel hun slordigheidjes uit hun 'spel' halen, want Max en Lewis straffen foutjes genadeloos af. Al met al is het niet onterecht dat Ferrari de afgelopen weken en maanden steeds vaker en vaker in een adem wordt genoemd met Mercedes en Red Bull. De tijd moet nog uitwijzen of het terecht is, maar alle ingrediënten zijn in ieder geval aanwezig om het de gevestigde orde lastig te maken. Als Ferrari haar potentie weet te benutten, dan kan Verstappen nog wel eens een of twee rode bolides in zijn spiegels te zien krijgen de komende jaren. Het zou in ieder geval geen overbodige luxe zijn voor de Formule 1, als het enige echte Ferrari zich weer van voren kan mengen. Formule 1 is Ferrari, en Ferrari is Formule 1, maar de laatste jaren waren de Italianen zo nu en dan slechts een schim van zichzelf. Daar hoopt men verandering in te brengen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris