De verwachtingen waren bij Ferrari torenhoog toen Sebastian Vettel een contract tekende voor het seizoen 2015. De Duitser had dan wel een matig seizoen bij Red Bull achter de rug, maar er kwam wel een viervoudig wereldkampioen binnen en daar werd wat van verwacht. Maar voor Vettel z’n debuut kon maken bij Ferrari, was de man achter zijn komst, Luca di Montezemolo, al weg. Sergio Marchionne en Maurizio Arrivabene namen de boel over, maar met hen kon hij ook goed overweg. Na het overlijden van Marchionne en toen Arrivabene op straat werd gezet vielen er twee belangrijke steunpilaren van Vettel weg bij Ferrari. Zeker toen Vettel grote fouten begon te maken die hem (wellicht) die titel kostten, nam de druk ook toe. Denk aan Baku 2017 waar hij Hamilton met zijn auto een bodycheck gaf of denk aan het moment dat hij tijdens zijn thuisrace in 2018 aan de leiding van de baan afgleed. Die fouten leken de afgelopen jaar niet meer te verdwijnen en waren mede debet aan zijn vertrek. Bij Aston Martin zal die druk minder hoog zijn. Natuurlijk wordt er wat verwacht van een meervoudig wereldkampioen, maar er wordt niet verwacht dat hij de titel wint. Daarbij lijkt Aston Martin over een duidelijk plan te beschikken. Het heeft bewust voor de Mercedes-kopie gekozen, wordt geleid door een de wol geverfde CEO met Otmar Szafnauer en hij zal niet na ieder foutje de druk vanuit Italië voelen toenemen.
Teamgenoot
Ook op het gebied van teamgenoten is de situatie voor Vettel veranderd. Begon hij in 2015 met veteraan Kimi Raikkonen aan zijn zijde (die hij overigens vrij makkelijk versloeg), in 2019 kreeg hij te maken met supertalent Charles Leclerc. De Monegask liet voor de start van het seizoen nog optekenen dat hij rustig op zijn kans zou wachten en in dienst van het team zou rijden. Maar al vanaf de tweede race bleek dat Vettel een flinke kluif aan hem zou krijgen. Leclerc werd in 2019 en 2020 beter en beter en daarmee nam de druk op de Duitser almaar toe. Zeker in 2020 bleek dat Vettel alleen nog op papier kopman van de Scuderia was, Leclerc was hem op alle vlakken gepasseerd en dus werd z’n contract niet verlengd. Bij Aston Martin mag hij het opnemen tegen Lance Stroll. De coureur die ieder seizoen weer verzekerd is van zijn stoeltje is van een minder kaliber dan Vettel’s voorgaande teamgenoten en dus mag je verwachten dat de 33-jarige Duitser hem in de kwalificatie om de oren rijdt. Sergio Perez versloeg Stroll overtuigend in de kwalificatie over twee seizoenen: 28-7 en ook tegen debutant Sergey Sirotkin verloor de Canadees het onderlinge kwalificatieduel (12-8). Natuurlijk had Vettel het niet veel makkelijker tegen Leclerc de afgelopen twee seizoenen (hij verloor 25-13), maar Leclerc lijkt dan ook van een ander kaliber dan Stroll. Vettel versloeg Raikkonen drie van de vier jaar dat ze voor Ferrari reden en Stroll wist nog nooit over een heel seizoen een teamgenoot te verslaan in de kwalificatie. Wat Sebastian Vettels valkuil kan zijn is als hij de grote fouten meeneemt van Ferrari naar Aston Martin. Dat hij minder fouten zal maken als de druk minder is, dat lijkt logisch, maar hij moet zich in de praktijk nog bewijzen. Andersom betekent een in naam mindere teamgenoot niet per se minder druk, want wat als Stroll Vettel een paar keer verslaat? Ontstaat er dan weer kortsluiting? 2014 is een misschien wel tekenend voorbeeld. Daniel Ricciardo kwam als relatieve onbekende naar Red Bull om de strijd aan te gaan met de viervoudig wereldkampioen. Hij bleek beter met de lastige Red Bull om te kunnen gaan en gaf Vettel het nakijken. Was Vettel zijn motivatie verloren door de duidelijk langzamere auto en megasnelle Mercedes of waren Ricciardos prestaties daar debet aan?
Conclusie
Duidelijk lijkt dat Vettel de frisse start krijgt waar hij al meer dan een jaar naar uitkijkt. Cruciaal is dat de Duitser een goede start van het seizoen heeft en Stroll meteen op zijn plek zet. Zijn zelfvertrouwen zal groeien en hij zal in de gewilde leidersrol groeien. Die zal door het team (en Stroll) geaccepteerd worden als de prestaties er naar zijn. Maar mocht de Canadees hem vroeg in het seizoen een paar keer aftroeven dan komt hoogstwaarschijnlijk de druk weer om de hoek kijken.
Meest gelezen