Sinds het nieuwe Formule 1-tijdperk in is gegaan, presteert McLaren ondermaats. Het team wil uiteraard strijden om overwinningen, maar dat is momenteel simpelweg te hoog gegrepen. Toch presteert het team niet naar behoren, want daar waar het in 2021 nog mee kon dingen om podiumplaatsen, zo is dat momenteel een utopie.
Coureurs Lando Norris en Oscar Piastri moeten hun uiterste best doen om het tot de top tien te schoppen. In het kampioenschap der constructeurs staat McLaren op een teleurstellende zesde plaats, met slechts 17 punten. Alpine heeft met 44 punten een grote voorsprong, terwijl de top vier teams al helemaal buiten bereik zijn voor de iconische renstal uit Woking.
Afgelopen winter werden de ontwikkelingsdoelen niet gehaald en verscheen men met een matige wagen aan de start van het seizoen. CEO Zak Brown greep in en slachtofferde technisch directeur James Key, om vervolgens samen met teambaas Andrea Stella aan een nieuwe opzet te bouwen voor het technische management. Onder meer Rob Marshall werd los gekweekt bij Red Bull.
Coureurs Lando Norris en Oscar Piastri moeten hun uiterste best doen om het tot de top tien te schoppen. In het kampioenschap der constructeurs staat McLaren op een teleurstellende zesde plaats, met slechts 17 punten. Alpine heeft met 44 punten een grote voorsprong, terwijl de top vier teams al helemaal buiten bereik zijn voor de iconische renstal uit Woking.
Afgelopen winter werden de ontwikkelingsdoelen niet gehaald en verscheen men met een matige wagen aan de start van het seizoen. CEO Zak Brown greep in en slachtofferde technisch directeur James Key, om vervolgens samen met teambaas Andrea Stella aan een nieuwe opzet te bouwen voor het technische management. Onder meer Rob Marshall werd los gekweekt bij Red Bull.
Anderen bekeken ook:
Grote update
Tegelijkertijd werd er besloten om het roer qua auto-ontwikkeling om te gooien. In Azerbeidzjan was er een eerste update aan de vloer, maar die deed nog niet veel. De komende weken komt er verspreid over enkele races een grotere update, waardoor McLaren hoopt de stijgende lijn weer in te zetten.Dat zou mooi zijn voor Lando Norris, die wordt beschouwd als een van de meest talentvolle coureurs in de Formule 1. Hij heeft echter niet (meer) het materiaal om dat te laten zien. F1-liefhebbers en -experts riepen al meermaals dat hij beter naar een echt topteam kan overstappen, maar vooralsnog gaat Lando nergens heen. Hij staat nog tot en met 2025 onder contract.
Hij staat in ieder geval te popelen om met zijn geüpdatete MCL60 aan de slag te gaan in Oostenrijk, waar als het goed is de eerste updates op de wagen zullen verschijnen. "Ik kijk er natuurlijk altijd naar uit als er iets nieuws komt!", zo roept hij tegen onder meer RacingNews365.
"Het is de eerste echte update van het seizoen. Ik ben altijd wanhopig om sneller te gaan!", lacht hij. "Het is de zwaarste start van een seizoen geweest in mijn Formule 1-carrière. Het is nog lastiger als je niet altijd voor de punten kan vechten. Ik wil gewoon dat de auto sneller wordt, dus het is mooi om te zien dat er dingen aan komen. Iedereen heeft er hard aan gewerkt. We zullen zien hoeveel het gaat helpen."
"Ik heb er vertrouwen in dat het een stap voorwaarts zal zijn, maar we hebben de wagen natuurlijk nog niet op het asfalt in actie gezien. Hoe groot die stap gaat zijn, dat is de vraag. Ik wil niet te enthousiast worden, maar er wordt hard gewerkt. Ik vind het mooi om te zien wat er allemaal aan komt en waar we toe in staat zullen zijn", aldus de Brit.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull hebben wat recht te zetten in Formule 1 GP Oostenrijk
Er wacht ons een sprintraceweekend, iets dat Red Bull vorig jaar nog voor problemen stelde in Oostenrijk. Weten Verstappen en zijn team herhaling te voorkomen? Coronel, Dimmers en Mosterdijk bespreken de kwestie.
Forbidden