Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat verbergt Red Bull? Is de Mercedes nog een stuiterbal?

Na lang wachten is het eindelijk zover: het nieuwe Formule 1-seizoen gaat beginnen met de testdagen in Bahrein! De komende dagen zullen we antwoord krijgen op een aantal prangende vragen...

Er is namelijk nog veel onzeker, ondanks het feit dat veel teams hebben gekozen voor een geëvolueerde 2022-bolide. De veranderingen waren bij de launches al te zien bij de meeste Formule 1-teams, al weten we eigenlijk nog weinig tot niets van de nieuwe Red Bull RB19. Wat verbergen ze? Hoe zit het bij de concurrenten? Heeft Mercedes het hardnekkige probleem van vorig jaar nu wel opgelost? We zetten de meest prangende vragen op een rij.

Wat verbergt Red Bull?

Bijna iedereen heeft haar strijdwapen voor het komende Formule 1-seizoen gepresenteerd. Eén team had tot de vroege donderdagmorgen echter nog niets laten zien, behalve een livery: Red Bull. De regerend wereldkampioen bleef opvallend stil over haar nieuwe bolide en tijdens de 'launch' werd eigenlijk alleen de livery onthuld, terwijl op dat vlak ook weinig verrassingen zichtbaar waren. De echte RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez zullen we pas zien als hij het asfalt van het Bahrain International Circuit op rijdt, met Verstappen achter het stuur. Wat hadden ze te verbergen? Vorig seizoen maakten ze ook ineens indruk met een opvallend sidepod-design...

Is Red Bull geraakt door de straf?

Nog een belangrijke vraag omtrent Red Bull: merken ze al iets van de straf rondom de budgetcap-overschrijding? In 2021 gaven ze teveel uit, waardoor ze een forse straf kregen en tot eind dit jaar veel minder windtunneltijd hebben. Daar komt de handicap voor de nummer één in het klassement ook nog eens bovenop. Gelukkig voor Red Bull was de ontwikkeling van de RB19 al begonnen en zal de echte pijn pas gevoeld worden tijdens het seizoen en tijdens het ontwikkelen van de volgende auto, maar het wordt interessant om te zien óf er überhaupt een nadeel is voor het topteam. Het zal snel duidelijk worden, maar voor nu blijft het team van Verstappen de favoriet - ze zijn immers regerend kampioen.

Blijft de Mercedes een stuiterbal?

Tijdens de wintertests van 2022 kwam een aantal teams een oud en onverwachts fenomeen tegen: porpoising. Het stuiteren van de bolides, veroorzaakt door ground effect, zag men niet aankomen en bleek en hoofdpijndossier te zijn. Letterlijk en figuurlijk. Mercedes had er vooral last van, met als dieptepunt misschien wel de GP van Azerbeidzjan, waar Lewis Hamilton zichtbaar in pijn uit zijn wagen stapte. Het stuiteren was te heftig en de FIA moest met regelwijzigingen komen om het probleem te verhelpen. Dit overigens tot ergernis van Red Bull, want het probleem had 'zichzelf al verholpen' volgens teambaas Christian Horner. Voor 2023 is de rijhoogte verhoogd: is het probleem nu opgelost?

Is de Ferrari nu wel betrouwbaar?

Over hoofdpijndossiers gesproken. Ferrari maakte vorig seizoen kans op de wereldtitel, of leek dat in ieder geval te hebben. Op zaterdag waren ze razendsnel, maar op zondag was Red Bull het te kloppen team. Meestal op snelheid, maar soms ook omdat Ferrari simpelweg uitviel, of grove strategische fouten maakte. Meermaals was dit te danken aan de onbetrouwbare motor van Italiaanse makelij, waardoor Charles Leclerc en Carlos Sainz regelmatig een goed resultaat en soms ook de auto - in rook zagen opgaan.

Welke teams uit het middenveld verrassen?

Hoogstwaarschijnlijk bevinden Red Bull, Ferrari en Mercedes zich nog wel ergens in de top drie, al hoopt het middenveld natuurlijk dat het gat naar de toppers gedicht wordt. Ieder middenveldteam hoopt de stap richting de topteams te maken, maar gaat dat ook echt lukken? Een aantal teams wil gaan verrassen met een fors nieuw ontwerp van de bolide. Het is echter nog afwachten wat wel werkt en wat niet. Een glimp van de prestaties zien we de komende dagen in Sakhir, als de eerste rondetijden en longruns binnen druppelen.

Hoe gaan De Vries en de andere rookies het doen?

Vorig Formule 1-seizoen hadden we in de vorm van Guanyu Zhou slechts één rookie op de F1-grid. Dit jaar is de 'rookie van het jaar'-competitie iets spannender. We zien drie nieuwe gezichten op de F1-grid van '23, namelijk Logan Sargeant, Oscar Piastri en natuurlijk Nyck de Vries. Hoe doet het drietal het tijdens hun eerste testdagen? Natuurlijk gaan we ze nog niet écht op de limiet zien, maar als rookie kan er natuurlijk genoeg mis gaan. De Vries heeft in ieder geval al de nodige ervaring opgebouwd in de racewereld en natuurlijk ook in de Formule 1.

Kan Williams eindelijk een vuist maken?

Het gaat al jaren niet goed bij Williams, het voorheen dominante Formule 1-team en nog altijd een van de meest iconische teams op de grid. De afgelopen jaren maakte het team van alles mee. Financiële problemen, een nieuwe investeerder, het vertrek van de familie Williams als managers van het team... Nog altijd zijn ze ergens achteraan terug te vinden, al maakte het team zo af en toe indruk door knap in de punten te rijden (zoals De Vries deed in Monza). Toch wil het team meer en dat is natuurlijk meer dan logisch. De eerste stap is het consistent halen van punten, later pas zullen ze verder naar voren kijken. Tijdens de testdagen begint de eerste stap, want bij Williams ging het zéker niet altijd goed hierbij. Denk aan 2019, toen ze een paar dagen te laat begonnen aan de wintertests...

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel